Dagens tabu: Privatøkonomi

Du hører det på ordet! PRIVATØKONOMI, noe som er privat og som man ikke skal snakke høyt om. Jeg vil våge og påstå at privatøkonomi er like privat som sex og familie intriger. Man skal holde det innenfor disse 4 veggene, noe som igjen fører til at mennesker som kjenner at dem sliter på den kanten faktisk føler seg enda mer aleine, fordi man tror at alle andre har det så mye bedre enn seg selv. 

 

 

Egentlig har jeg mistet retten til og snakke om sunn økonomi og hvordan man bruker pengene sine riktig, jeg har ikke vært kredittverdig siden dagen etter at jeg ble 18år men har klart og fikset opp og har styrt økonomien med jernhånd etter, jeg har nemlig kjent på hvordan det er å bli pepret med inkasso regninger i posten og denne angsten for og ta telefonen i fare for at det er noen pengeinnkrevere som ringer, jeg vet hvordan det er når man føler seg mislykka fordi man ikke klarer og mestre det mest naturlige her i livet, nemlig penger og privatøkonomien. 

 

 

 

 

Tilslutt var min gjeld på over 350 000 kr! i bare sviende inkasso og regninger som minnet meg på ubehagelige ting, det eneste som reddet meg var at jeg fikk meg fast jobb og startet med det samme på prosjekt “gjeldfri”. Dette er en opplevelse som sitter så  langt inni meg at jeg får fullstendig panikk av en inkassovarsel i postkassen og har ennå lite lyst og hente posten. På tross av at jeg har ordnet opp og fått betalt all denne sure gjelden så sitter denne følelsen i meg ennå, denne følelsen av og være aleine om å ha slitt! nå er jeg voksen og vet at alle faktisk har kjent på denne følelsen en eller annen gang i livet. Det er faktisk ingen som har full kontroll hele tiden og noen mer enn andre, men alt i alt så burde ikke denne privatøkonomien være så jævla privat at det fører til at mennesker skammer seg, over å ikke mestre dette. 

 

Dem sier at brent barn skyr ilden og på akkurat dette området så tror jeg at det stemmer, jeg skriver lister hver eneste måned over regninger vi skal betale og jeg styrer økonomien våres med jernhånd fordi jeg har sett hvor fort det kan gå til helsike, jeg sørger for at alt blir betalt i tide og at vi har penger til neste utbetaling, det har faktisk gått sport i å bli flink økonomisk for meg og kanskje en runde med postkasse angst og hundrevis av inkasso brev har vært en god erfaring? 

 

Nå står bryllup på agendaen og å spare til dette, vi har hatt mange reparasjoner på bilen som skal betales og min kjære er i den samme fella som jeg var for bare noen år siden. Så lenge man har kontrollen og oversikten og ikke minst jobb slik at man vet man får penger inn så kan man klare og snu skuta og gå ifra og være gjeldsoffer til og faktisk bli selvstendig og mestre dette mesterstykket privatøkonomi faktisk er! jeg tror innerst inne at alle i alle samfunnslag vil få en eller annen erfaring om når det går til helsike med privatøkonomien og jeg mener at isteden for og holde dette privat så hadde det løst mye bare ved og snakke om det. Vi skal være så forbanna vellykkede hele tiden, utad perfekte, men når økonomien ikke fungerer så kommer denne følelsen av å være fullstendig mislykka…. Vi skulle bare visst at naboen sitter og føler på akkurat samme følelse. 

 

 

Lyst og følge oss videre? 👇

Liker du denne bloggen? 👇

 

Vi har laget Facebook-gruppe til denne bloggen 😁 meld dere inn og følg oss videre ❤️ Vi lover det ikke blir ett kjedelig sekund! 😁 her er lenken https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg