Alkoholikerens datter

Jeg har vært pårørende siden den dagen jeg ble født, jeg er født inni rusen og har hatt den rundt meg hele livet. Jeg har bært på en skam og en hemmelighet jeg ikke kunne fortelle noen så lenge jeg kan huske og det har ført til at jeg har distansert meg ifra omverdenen. Rusproblemer er genetisk, det går i arv og jeg akter og bryte denne arven. Tausheten er giftig og den ødelegger familier over hele verden fordi det er så tabu og snakke om.

I dag har jeg fått mange spørsmål om pappa vet om hva jeg skriver, og om han har godkjent dette. Jeg gikk ned til pappa tidligere i dag og sa at jeg hadde igjen skrevet om hvordan hans drikking påvirker meg, og om hvordan rusen igjennom hele livet har vært for meg som barn og nå som voksen. Han støtter dette fullt ut hvor enn flaut det måtte være, så lenge noen der ute kan lære noe eller se hva dette gjør med familier så har vi gjort vårt. Jeg spøkte og sa at han måtte drikke mer i dag slik at jeg hadde mer og blogge om, med en spøkefull tone oss imellom. Han mente at jeg også burde ta bilde av han på sitt værste for og gjøre innleggene bedre, så dere forstår humoren her i huset. 

Som voksen har jeg ikke vært pårørende fordi jeg selv har rusa meg, og jeg blir ødelagt når jeg tenker på hva vi har latt mamma gått igjennom når både datter og far har vært rusmisbrukere hele livet. Det er på en måte tid for og bryte denne tausheten og hemmeligholdingen av alt som skjer fordi det er så viktig og opplyse om hva misbruket faktisk gjør med hele familien. Nå står jeg i en annen rolle en jeg er vant med, før kunne jeg bare drukne meg i alkoholen sammen med han, men nå er jeg en pårørende på godt og vondt. 

Den dårlige samvittigheten og skammen jeg føler når jeg åpner munnen om dette tyder på hvor viktig det faktisk er og sette ord på følelsene, og jeg er helt sikker på at mange kjenner seg igjen i ordene mine. 

Om våres historie kan føre til at andre faktisk våger og åpne seg om slike ting, har vi gjort vårt. Det kan liksom ikke komme noe negativt utav dette, så hvorfor ikke?

Her er gruppa dere ikke vil gå glipp av!

Om dere liker denne bloggen og har lyst og følge med videre så har jeg laget en gruppe til bloggen der jeg poster alle nye innlegg og små overaskelser! meld dere inn via linken her og vær med meg videre i denne rusfrie tilværelsen!  ❤️https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg