Monicas forebygging mot vinterdepresjon!

Jeg tror veldig mange kjenner seg igjen i denne tunge følelsen når det begynner og bli mørkt ute, alt blir så mye tyngre! jeg har alltid hatt det slik at når vinteren kommer blir det vanskeligere og motivere seg selv, i år har jeg bestemt meg for og gjøre alt i min makt for og forebygge dette jeg vet kommer.

 

Vinteren kommer om vi liker det eller ei. Man får bare gjøre seg mentalt klar. Bilde tatt ifra Polljen med utsikt mot Måløy

Så langt tilbake som jeg kan huske har siste delen av året vært forbundet med traumer og dårlige perioder, det har faktisk vært enkelte år der alt har vært fint helt til de siste månedene i året, det kan selvsagt være tilfeldig men jeg tror at det har en sammenheng.

Vågsberget en kald vinterdag i fjor

En gang ble jeg liggende i sengen i 2mnd i strekk, rett ut og klarte såvidt og gå på toalettet og tilbake i sengen, jeg husker at selv mamma ble bekymret. Telefonen min var av og jeg så ikke selv hvor deprimert jeg var den gangen før etter det hele var over. Det skremmende hvor intenst slikt kan bli og hvor blind det gjør en. Jeg skal aldri tilbake dit.

I fjor tok jeg jula tilbake og innførte alle tradisjoner igjen, jeg valgte og gjøre noe med denne angsten og denne kvalmende følelsen jeg alltid har fått allerede i september. Jeg har grua meg i mange måneder før jul og har alltid hatet den intenst, men i fjor klarte jeg faktisk og få en fin desember.

 

Man kan si hva man vil om vinteren, vakkert er det iallefall!

I år har jeg bestemt meg for og bekjempe denne vinterdepresjonen som jeg vet kommer allerede i disse tider, jeg vet at når det starter og bli mørkt ute så kommer den sigende, men denne gangen er jeg klar. 

 

Jeg skal fylle alle rom med lys av ulike slag, jeg skal sørge for å ha det koselig rundt meg her hjemme og jeg skal prøve og gjøre dette mørket til noe bra. Jeg har store planer om å dekorere hjemmet mitt etter årstiden vi er inne i, og prøve og ta denne perioden av året tilbake. Det er på tide nå og gjøre noe positivt utav også disse siste månedene i året. 

 

Jeg har også sørget for å holde meg aktiv, jeg har fylt kalenderen med ting jeg gleder meg til frem til juleaften, som en liten julekalender som starter allerede nå! jeg er så lei av og alltid gå på en smell på denne tiden av året, men denne gangen er jeg forberedt og klar til og gjøre noe med det! 

 

 

Nå skal jeg legge meg i sengen med en god bok og sørge for og være uthvilt til i morgen! jeg skal nemlig møte barna mine og ha noen timer sammen med dem, jeg gleder meg så mye! 

 

 

 

Vi har laget Facebook-gruppe til denne bloggen 😁 meld dere inn og følg oss videre ❤️ Vi lover det ikke blir ett kjedelig sekund! 😁 her er lenken https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

4 kommentarer
    1. Kos deg med å tenne lys og fyre i ovnen. Lag noe godt og spise og nyt å ha det lyst og varmt og koselig inne når mørketida kommer ❤️🥰

    2. Hold på den gode følelsen du har nå🙂
      Å legge bak seg dårlige minner, opplevelser er en kunst👍 klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg