Evig eies ikke ett dårlig rykte

Før var jeg hellig overbevist om at ett dårlig rykte aldri ville gå over, og jeg hørte rykter om mennesker som var over 20år gamle som gikk i generasjoner, slike ting man hører på bygda og rykter som ser ut til og aldri gå bort. Det er litt slik at om man gjør noe galt på bygda, så henger det igjen og jeg vet om mange som rett og slett bare har flyttet bort fordi det har blitt for vanskelig og bli boende. 

Min erfaring er stikk motsatt, og jeg har møtt en forståelse og tilgivelse uten like her jeg bor, jeg blir møtt med smil når jeg går på butikken og det er alltid noen som stopper og snakker, dette betyr veldig mye for meg med tanke på livet jeg har bak meg og erfaringene jeg har gjort når man står utenfor samfunnet. Jeg har kjent disse blikkene og følt hvor vondt det er å bli sett ned på og jeg har faktisk ikke tellingen på hvor mange syke rykter som har gått om meg. Jeg må si at noen har vært sanne, og jeg har alltid vært ett menneske som står for det jeg har gjort, og har aldri hatt problemer med å bekreftet rykter ei heller og avkreftet dem.

Jeg husker faktisk ikke sist gang jeg hørte ett usant rykte om meg selv, og jeg tror åpenheten har knekt dette bygdedyret. Det er ikke så spennende og snakke om ett menneske som forteller alt åpent på nettet slik at alle kan lese. Rykter er vondt og bli utsatt for og JA det kan faktisk ødelegge liv, dette har jeg i bakhodet hele tiden og hører aldri på rykter eller bygdesnakk. Jeg går bevisst til dem det gjelder og spør og gjør vedkommende oppmerksom på ryktene som går, fordi jeg vet hvor vondt det gjør når løgner verserer om deg og du aldri finner kilden til usannhetene. 

Når man er ung føles dette tyngre enn når man har noen år på baken, jeg husker hvor sint og frustrert jeg ble før når jeg hørte slike ting, nå vet jeg hvem jeg er og hva jeg står for, lik meg eller hat meg, det bryr meg rett og slett ikke. Mange sprer rykter rett og slett av kjedsomhet og at dem sliter selv med ting i livene sine, det er viktig og være bevisst sine ord og aldri spre hat om noen andre, ord er mektige. 

Når man først har fått ett dårlig rykte, så tror jeg ikke på sangen til Henning Kvitnes om at det evig eies. Jeg tror at om vi endrer oss, holdningene våres til menneskene rundt oss og faktisk endrer måten vi møter andre mennesker på, så endres også synet på oss som mennesker. Jeg tenker at det faktisk er våres ansvar og gjøre endringer som er synlige for andre, at vi møter alle med respekt og ett smil, at vi er imøtekommende og faktisk tar ansvar for alt vi har gjort. Vi er ingen offer, og handlinger sier mer en tusen ord. 

Evig eies ikke ett dårlig rykte.

 

Her er gruppa dere ikke vil gå glipp av!

Om dere liker denne bloggen og har lyst og følge med videre så har jeg laget en gruppe til bloggen der jeg poster alle nye innlegg og små overaskelser! meld dere inn via linken her og vær med meg videre i denne rusfrie tilværelsen!  ❤️https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

2 kommentarer
    1. bra skrevet jeg også bodde på en bygd men jeg var ikke fra den bygda .Der var det masse bygde sladder jeg sier bare burde dyret jeg sier bare de som flyr med sladder de er bare nissundelige og har ikke lykkes selv derfor må de gå og prate sier jeg bare .Bra blogg du har 🙂🙂🙂 har blogg selv jeg har mamma bloggen stå på du er flink 🙂🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg