Erfaringskonsulent, hva i all verden er det slags yrke? hva gjør man og hvorfor vet vi så lite om det?

Erfaringskonsulent – Erfaringskompetanse

 

Ord jeg ikke hadde ett forhold til for ett knapt år siden, da den største muligheten jeg noengang har fått dukket opp!

⭐️ Drømmejobben for ett menneske som meg og som jeg tvilte sterkt på at jeg ville få siden jeg bare selv hadde vært rusfri i 2år.⭐️

 

En jobb mennesker kan få uten å ha noen utdannelse, mennesker med store hull i CVèn blir oppfordret til å søke, en jobb som mennesker med akkurat egenerfaring kan få!😁

 

En erfaringskonsulent skal skape håp, vise at det er mulig og dele av de dyrekjøpte erfaringene man selv sitter på, en erfaringskonsulent skal være ett medmenneske for mennesker som har utfordringer med det samme som du selv har hatt og jeg er veldig glad for at jeg hadde 2år på baken før jeg tok på meg denne viktige oppgaven, jeg føler at jeg igjennom frivillig arbeide i disse 2årene lærte meg mye om å være profesjonell i de ulike rollene jeg hadde, jeg lærte meg å få avstand til min egen historie slik at jeg faktisk er istand til og være der for andre med lignende bakgrunn som meg selv.❤️

 

 

Stolt erfaringskonsulent!

 

 

Jeg jobber som en helt vanlig miljøarbeider med en spisskompetanse, jeg utfører alle disse dagligdagse tingene som må gjøres men er nok den eneste der uten den fagkompetansen i bakgrunn, den eneste som bare har jobbet på Kiwi og som aldri har satt mine bein på en høyskole som elev. (Jeg har holdt mange foredrag på høyskoler så kan ikke skrive at jeg aldri har vært på en).
Jeg er med på alle aktiviteter, samtaler og læringskurven min har gått bratt rett oppover 😁 det første året har jeg satt meg inni alle disse tingene som var helt nye og har blitt trygg i min rolle, jeg har funnet plassen min tror jeg ❤️

 

Igjennom livet har jeg opplevd ting som gjør at jeg faktisk på ekte kan sette meg inni ulike situasjoner som kanskje er vanskeligere for noen som ikke har opplevd det selv. Jeg har ikke bare vært rusavhengig igjennom 18år men jeg har vært mor og rusavhengig, jeg har vært datter av en alkoholiker, jeg har opplevd å miste alt jeg har, jeg har gått på nav og den mølla der.

 

Jeg har kompetanse fordi jeg vet hvordan det er å ha mistet venner som er yngre en meg, jeg har selvskadet i mange år og prøvd flere ganger og ende mitt eget liv. Jeg har hatt kontakt med det store systemet hele livet og jeg vet også mye om hvordan det er å stå utenfor samfunnet og ikke få livet til å virke. Jeg har kjent det selv på kroppen, skammen, angeren og sorgen over at ting ikke ble som det skulle bli.

 

 

 

 

DET kan jeg bruke i jobben min, aktivt hver eneste dag uten å dra inn min egen historie i alle menneskemøtene, uten å belære eller lære noen hvordan man skal snu livet. Men ved å gi små tips, motivere og skape håp ved at jeg som tidligere aktiv i rus i 18år faktisk arbeider på en ruspost etter kort tid rusfri.❤️

Jeg vet også hvordan livet kan snu fullstendig og at det aldri er for seint! Jeg vet hvordan det smaker når man oppnår målene man setter seg og når man slutter å tenke på rusen som en løsning. Jeg vet hvordan man bygger seg opp ifra ingenting og hvor godt det føles den dagen noen stoler på deg igjen, dette med å bygge tillit, også til deg selv. Å lære seg og bli glad i seg selv igjen, bygge selvtillit, bygge relasjoner, reparere skader, bygge ett liv. ❤️

 

Jeg tror at dette må være den mest givende og meningsfylte jobben man kan ha når man har klart å karre seg utav rusen og vet hvor skoen trykker og jeg tenker å fremsnakke erfaringskompetanse og erfaringskonsulenter så mye jeg kan, for jeg har virkelig troen på at om man blander fagkompetanse og erfaringskompetanse så kan man faktisk utgjøre en stor forskjell ilag!❤️ jeg er SÅ stolt over å kunne kalle meg en erfaringskonsulent og jeg gleder meg til å videreutvikle meg i evig tid, for vi blir aldri utlært eller ferdig utviklet som mennesker så lenge vi lever.

 

Dem sier at erfaringskonsulenter er i vinden for tiden og jeg håper så inderlig at det stemmer, at mer info kommer ut og at alle tilslutt vet hva dette er og at det er ett helt naturlig yrke i alle sammenhenger, sammen er vi faktisk sterke og vi blir faktisk bedre ilag!😁

 

Her er innlegget jeg skrev dagen etter at jeg fikk drømmejobben! ei meeeeget glad dame! ^Mimremimre^👇😁

 

https://monicavederhus.blogg.no/fikk-jeg-drommejobben-i-gar-eller-drommer-jeg-fortsatt.html

 

 

Jeg kunne sikkert snakka om dette temaet i ett år i strekk uten å gå tom, men jeg skal holde meg til korte men viktige innlegg på denne bloggen 😁❤️

 

 

Ha en fantastisk start på helga kjære leser!❤️ nå skal jeg legge meg flat på sofaen i kjent stil! 😂første tre dagene på jobb etter jul og en periode sykemeldt, man merker det på kroppen!😲

En veldig stolt men veldig sliten erfaringskonsulent en fredagskveld!❤️ takk for oppmerksomheten, legg gjerne igjen en kommentar under her👇❤️

 

 

Lyst og følge oss videre?

👇Liker du denne bloggen?

Vi har laget Facebook-gruppe til denne bloggen 😁 meld dere inn og følg oss videre ❤️ Vi lover det ikke blir ett kjedelig sekund! 😁 her er lenken https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

4 kommentarer
    1. Takk for at du informerer, jeg hadde nok ikke visst at det fins erfaringskonsulenter som deg dersom ikke du fortalte om det her på bloggen. Tenker at framveksten av en slik yrkesgruppe er utrolig positivt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg