Dette kan redde liv.

Flere tusen ganger har jeg fått spørsmålet og har svart på beste måte, jeg har svart utfra hva som har fungert for meg men det finnes ingen fasit og vi alle er fullstendig ulike. Det finnes like mange veier inni rusen som ut. Spørsmålet er kompleks og vanskelig, det finnes så mange ting som må klaffe og så mange tilfeldigheter har ført meg hit jeg er i dag. Dette er noen av de viktigste tingene for min rusfrihet. 

 

*Ettervern – Jeg hadde ikke klart meg uten, og sjansen jeg fikk da jeg akkurat var blitt rusfri ga meg ekstra motivasjon og ett klart bilde av hvordan livet mitt skulle bli. Uten ettervernet ville jeg blitt ensom i kampen, da jeg ikke kjente noen som levde som rusfrie etter og ha vært avhengig av rusen. Det er viktig at dette ettervernet fungerer kjapt etter at man har bestemt seg, derfor brenner jeg for og spre budskapet om dette.

*Omgangskrets – Jeg har måttet gå igjennom samtlige jeg har i livet mitt, jeg har måttet sortert ut energityver og har omringet meg med mennesker som har gitt meg positiv energi. En real gjennomgang som overhode ikke har vært enkelt for meg.

*Naturen – Jeg har funnet inspirasjon, mot og gøts i naturen, der har jeg kunnet være meg selv. Jeg har blitt en liten hobbyfotograf av hele bloggingen og siden jeg er dårlig stelt på grunn av en brekt rygg er det deilig og kunne dra ut med bilen og oppleve på tross av at jeg ikke kan gå lange turer. 

*Psykolog, rusteam og lege  – Uten disse hadde ingenting fungert, det er vesentlig at disse “etatene” fungerer for at jeg skulle bli rusfri. 

 

*Viljestyrke – Om man ikke ønsker og bli rusfri har man faktisk ingen sjangse i lengden. Jeg har prøvd og slutte for andre, jeg har prøvd alle måter ut men har aldri klart det før jeg bestemte meg på ekte inni meg selv. 

* Åpenhet og ærlighet – Jeg har aldri i hele mitt liv sagt hvordan jeg har det inni meg, jeg har bygd opp en mur rundt meg og har skadet meg selv isteden for og si hvordan jeg har det. Da jeg ble rusfri måtte jeg være fullstendig ærlig med meg selv, jeg laget denne bloggen og klarte og komme utav skallet mitt. Uten denne bloggen hadde denne reisen blitt langt tyngre. Nå kan eller vil ikke mange starte en slik blogg, og dele hele livet med andre mennesker, det forstår jeg men jeg er helt overbevist om at vi mennesker trenger og utrykke oss. Dette er min måte, men det finnes tusenvis av andre ting man kan gjøre, det viktigste er at man får utløp for følelsene og tankene som kan bli mange når man kutter rusen.

Dette er overhode ingen oppskrift på hvordan man blir rusfri, dette er kun mine måter som har hjulpet meg på veien som blir til mens jeg går. Jeg har blitt glad i meg selv og i andre, jeg har følt på følelser jeg aldri før har vært borti og opplevd ting jeg bare har kunnet drømme om før, og i tillegg får jeg lov og dele livet mitt med dere. 

 

 

Liker du denne bloggen? 

Vi har laget Facebook-gruppe til denne bloggen 😁 meld dere inn og følg oss videre ❤️ Vi lover det ikke blir ett kjedelig sekund! 😁 her er lenken https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

4 kommentarer
    1. Jeg er blitt internettavhengig under pandemien, og skal huske denne lista som et av hjelpemidlene for å komme ut av det. Man må jo virkelig ha bestemt seg, ha indre motivasjon for å komme ut av all slags misbruk. Jeg må må ta tak i livet mitt mer i detalj, og behøver virkelig både å finkjemme omgangskretsen, bli flinkere og mer flittig til å uttrykke meg, til å komme meg mer ut i naturen, skaffe meg støttespillere og gjennomføre flere oppbyggende aktiviteter. Takk for at du er blitt en støttespiller gjennom denne bloggen, Jeg er ikke rusmisbruker men å lese det du skriver gir meg masse, inspirerer til å ta mer tak i det som ikke fungerer i mitt eget liv, og jeg blir så glad når det går bra med deg og med dere. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg