Julegavehysteriet – Er det ikke tanken som teller lenger?

I dag har jeg pakket inn de første julegavene i heimen og tankene startet og spinne som dem alltid gjør. Det er bare andre året jeg kjøper gaver og pakker inn til disse menneskene jeg er så glad i, jeg har nemlig levd litt på kanten og julegaver har ikke vært på min prioriteringsliste.

I fjor var første gangen vi handlet inn gaver og vi ble rimelig fort klar over at vi ikke er istand til og nå disse kravene og velge disse “tilbudene” som kommer i butikkene rett før jul, vi må legge lista mye lengre ned og må bruke kreativiteten! vi gir rett og slett gaver der det er tanken som teller og er faktisk bare nødt til og legge litt ekstra kjærlighet og omtanke i disse tingene vi gir. 

Jeg sier ikke at vi er fattige og ikke har økonomi til og gi dem vi er glad i dyre gaver, men jeg tror faktisk ikke jeg hadde gitt dyre julegaver til folk uansett om kontoen fløt over av penger, jeg mener nemlig at vi fokuserer på feil ting om gavene er det vi gleder oss til på juleaften. Jeg sier heller ikke at dem rundt oss ikke er verdt gaver til flerfoldige tusen kroner, men jeg tror oppriktig ikke at mennesker forventer å få dyre gaver ifra oss heller. 

Man kjenner på forventningspress når man går i butikken og tenker ut hva man skal finne på og man går og tenker på utvalgte, man kjenner begrensningene lommeboka gir og jeg kan forstå dem som kjenner på dårlig samvittighet. Vi skaper ett forferdelig press på hverandre like før jul helt fullstendig unødvendig press.

Jeg risikerer og ikke få en eneste julegave i år med dette innlegget men jeg er ikke kjent for og holde tankene mine for meg selv, tankene mine går til alle dem som sliter økonomisk og spesielt før jula, hva tenker dem egentlig om dette? er det slik at om man kjøper en julegave til noen så føler dem ett press for og kjøpe tilbake? på tross av at lommeboken sier nei? 

Når jeg ser reklamer der dem reklamerer for varer til flere tusenvis av kroner med teksten “årets julegave” kjenner jeg at jeg blir kvalm og en klump i magen starter og vokse, jeg er selv mor til to og krever litt ekstra innsats på de to julegavene hvert år men også ett press for hva som er godt nok. Hvem er det egentlig som har råd til så dyre gaver? 

Nei ifra oss i år kommer gaver gitt med kjærlighet og omtanke, en liten oppmerksomhet for og vise at vi er her, vi har rett og slett ikke råd til og late som om vi er rikere enn det vi er for og imponere noen, julegavehandelen har blitt en konkurranse om hvem som kjøper de største og dyreste gavene og jeg har ingen mulighet til og være med på denne tevlingen.

Det er virkelig synd at presset er så stort at mennesker går rundt med dårlig samvittighet fordi man aldri føler man strekker til. 

Det er alltid tanken som teller. ❤️

 

 

 

Lyst og følge oss videre? 👇

Liker du denne bloggen? 👇

 

Vi har laget Facebook-gruppe til denne bloggen 😁 meld dere inn og følg oss videre ❤️ Vi lover det ikke blir ett kjedelig sekund! 😁 her er lenken https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

2 kommentarer
    1. Dessverre er det gått helt av hengslene med dyre gaver for veldig mange. Heldigvis er det valgfritt hva man selv velger å gjøre. De fineste gavene jeg har fått er lagd med kjærlighet. Hjemmelagd julepynt og strikka ting. Jeg elsker te og får jeg en spennende pakke med det,en god bok (kjøpt på salg) eller en tekopp,et spill vi kan samles rundt resten av kvelden-så betyr det så vanvittig mye mer enn noe som oser dyrt. Jeg blir flau av dyre gaver. Litt fordi jeg synes det er bortkastet bruk av penger og litt fordi jeg ikke kan (eller vil) gi dyrt tilbake.
      Jeg hører om fortvilte besteforeldre som sier de ikke har råd til å matche dagens forventninger. Så fryktelig trist at det er blitt sånn. Jeg spør meg selv hvor og når skjedde det egentlig? Kan ikke huske at vi var annet enn spente og glade for det vi fikk som barn.
      Nei,vi har nok “for mye” i dag kan det virke som🤦‍♀️

      Ønsker dere ei god advent💜 og ei fredfylt jul❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg