Juleaften ble ett mareritt – Jula blir aldri bra når man har utfordringer med psykisk helse og rus-

God morgen kjære lesere! 

Det er innafor og sove lenge i jula, ikke sant? i dag har jeg tatt helligdagen på alvor og sove ekstra lenge, nettene er som nettene  pleier når det er tankekjør på gang. Underbevisstheten min jobber på spreng og jeg drømmer vilt og uhemmet om både sprekking på røyken og rusen, på en og samme gang! 

 

Juleaften ble ikke som planlagt men jula ellers har vi kosa oss hver eneste dag, alt det positive går ikke bort bare på grunn av en dårlig opplevelse, noe har endret seg. Ting som ville fått meg til og tenke på og sprekke betyr ikke så mye lenger, jeg klarer og koste ting av meg, gå videre og fokusere på andre ting men det er selvsagt vondt og bli behandlet dårlig. 

 

Jeg kunne ønske jeg kom ifra en “normal” familie, men vi har utfordringer med både psykisk helse og rus. Vi har hatt disse utfordringene så lenge jeg har levd og veldig lenge trodde jeg at jeg var problemet, lenge trodde jeg at det var jeg som var den store stygge ulven og at om jeg forandret meg ville ting bli annerledes, det stemte ikke og det er like greit at jeg ser det klart og tydelig.

Etter at jeg ble sammen med Sebastian og ble varmt tatt imot av hele hans familie så ser jeg hvordan det egentlig skal være. En familie skal heie på hverandre og støtte, en familie skal på ekte være glad i hverandre, mennesker som på ekte er glad i hverandre kaller hverandre ikke stygge ord og prøver og dra hverandre ned.

 

Vi har allerede avtalt og være hos hans familie neste jul, vi har  laga oss en plan allerede for og skjerme oss selv. 

Det er ikke slik at jeg har gått tilbake til og hate jula bare fordi dette skjedde, dette skjedde av en grunn og jeg tenker og bruke det til og bli bedre selv og ta riktige valg for meg og min kjære. Noen ting forandrer seg aldri, men vi har endret oss så mye at vi ikke lenger har noe til felles med mange som var i livene våres før, vi er voksne og kan ta valg for oss selv for og verne om det vi tror på og det som er viktig for oss. 

Jeg kunne ønske at alt var rosenrødt og at alt var på stell, jeg kunne ønske jeg hadde en helt vanlig familie og at alle problemer var ute av verden, men jeg makter ikke og sitte her og pakke inn sannheten til dere, vi har problemer som vi alltid vil ha og jeg har tatt ett valg om å gjøre denne bloggen så ekte som jeg kan. Jula blir aldri bra når man har utfordringer med psykisk helse og rus…. Det er en ekstra vond tid der alt kommer til overflaten, det er en sårbar tid som trigger frem det som alltid ligger under overflaten, juleaften er dagen der alt kommer frem og jeg føler meg litt dum som trodde det skulle bli annerledes i år. 

 

 

Fikk nye hjerter til jul
fikk ny lampe!

Lyst og følge oss videre? 👇

Liker du denne bloggen? 👇

 

Vi har laget Facebook-gruppe til denne bloggen 😁 meld dere inn og følg oss videre ❤️ Vi lover det ikke blir ett kjedelig sekund! 😁 her er lenken https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

 

 

 

7 kommentarer
    1. Hei Monica <3
      Vi får bare håpe neste jul blir bedre,høres fornuftig ut og feire på en annen og bedre måte.
      I dag rydder jeg jula bort,julaften med to sønner som var helt på trynet rusa var et mareritt og jeg angrer på alle pengene jeg har brukt på mat,godteri og gaver for det blir uansett ikke satt pris på.
      Jeg er glad i sønnene mine men orker ikke ha dem rundt meg når det er på denne måten, DET ER DERES VALG.
      Ha ei fin romjul og prøv å kose dere sammen dere to <3 <3

      1. Så trist at jula ble slik for deg ❤️
        Husk at dem er rusa og ikke er de menneskene dem er uten rusen, ikke se de stygge handlingene men se Sykdommen.

        Ta vare på deg selv og skap den avstanden du trenger 🌹🎅🏻

    2. Det er ved slike anledninger at det nærmest blir overtydelig hvilket enormt sprang videre du har tatt. De andre henger igjen i en annen virkelighet.
      Men da vet du det.
      Det er en vond, men nødvendig avgjørelse du har tatt angående fremtidige feiringer.
      Du er på en annen hylle nå, og det gjelder ved alle anledninger.

    3. Det er jo ikke du selv som er grunnen til at du ble skuffet, det er de som ikke har kommet like langt som deg i selvinnsikt og fiksing av egne problemer. Familie eller ikke, noen mennesker er ikke bra å være sammen med enkelte ganger. Slik er det bare. Stå på!

      1. En er et produkt av de valgene som tas. En er et produkt av foreldre og oppvekst. Når foreldre bommer og unger blir offer er det tragisk. Når barn vokser seg selvstendig og myndig så er det enhver person sitt ansvar å ta gode valg.
        Som rusfri rusavhengig virker det å være på trynet å bo sammen med opphavet til problemet. Å begynne som familieterapeut og frelse dem som egentlig ikke bryr seg med hjertet blir å brenne lyset i begge ender. Meningsløst.
        Velges det å fortsette så vil det trolig bli en pågående berg og dalbane av belastninger.
        Du står i livets veikryss? Hva vil du?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg