Jeg har alltid hatet jula, nå forstår jeg hvorfor.

God morgen kjære lesere! 

 

I går husket jeg hvorfor jeg har hatet jula, det slår liksom aldri feil og akkurat denne dagen blir alltid ett mareritt. Det er den eneste dagen man er tvunget til og være sammen med mennesker man prøver og holde avstand til ellers i året, man er samlet og når man har utfordringer med psykisk helse og rus er det faktisk umulig og kunne ha det bra over en hel dag. 

 

Jeg er voksen nå, jeg kan gjøre noe med det og dette blir nok siste jula jeg feirer “hjemme”. Når jeg var barn kunne jeg ikke gjøre stort, da var jeg nødt til og være med på karusellen men nå kan jeg faktisk gjøre endringer for meg selv som er nødvendige. 

 

 

Jeg står i den hendige posisjon at jeg ikke kan utlevere andre, det er ikke mye jeg kan si uten at jeg faktisk gjør det. Men jeg er så skuffet og hjertet mitt er nok en gang knust av en som egentlig skal være min største støttespiller og en av mine nærmeste. Alle juler har blitt ødelagt, så jeg fatter ikke hvorfor jeg ble så skuffet dette året. 

 

 

Juleklumpen kom tilbake i går, denne angstklumpen i magen. Den pleier og komme allerede i september men dette året klarte jeg og utsette den helt til selveste juleaften, jeg burde visst at det var for godt til og være sant, mennesker som meg skal ikke få lov og ha det fint og bra over tid, om jeg har det så har jeg noen mennesker i livet som vet å dra meg ned, komme med stygge kommentarer og få meg til og føle meg som verdens minste. Ingen unnskyldninger hjelper denne gangen, jeg har innsett noe viktig. 

 

Noen ting i livet kommer aldri til og forandre seg, jeg kan være rusfri og flink pike i 10år men i noens øyner er jeg akkurat den samme. Det er rart og se alt dette med rusfrie øyner, det er rart og se sannheten og realiteten rett foran meg, den har jo alltid vært der men jeg har vært borte mentalt og ikke forstått. 

 

 

Heldigvis har jeg julehula mi, mannen min og mange mennesker som støtter meg, heldigvis har jeg skapt mitt eget liv og kan distansere meg ifra giftige relasjoner. Heldigvis har jeg meg selv og det jeg tror på, jeg har funnet en mening i livet og det er å holde seg rusfri og stå for det jeg mener, ingen kan rokke ved den troen. 

 

Jeg skal prøve og legge bort skuffelsen over gårsdagen, det var mange fine ting som skjedde utenom, jeg har mange ting som er positive og jeg gleder meg til resten av jula her sammen med folket mitt, dem som faktisk ønsker meg godt og som er oppriktig glad i meg. 

 

 

Lyst og følge oss videre? 👇

Liker du denne bloggen? 👇

 

Vi har laget Facebook-gruppe til denne bloggen 😁 meld dere inn og følg oss videre ❤️ Vi lover det ikke blir ett kjedelig sekund! 😁 her er lenken https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

 

27 kommentarer
    1. Du er blitt så sterk og klarsynt nå, at du kan ta hele livet ditt tilbake. Si ifra til de som trekker deg feil. Uansett hvem de er. Familie er ikke noe du har valgt selv, venner har du valgt. Velg bort vonde krefter.
      Lag deg din jul, påske osv. på dine premisser. De som ikke godtar det, godtar heller ikke deg❤️
      Det går ann. Tøft kan det bli, men du er den tøffeste. Jeg har klart det.
      Lag deg en flott romjul. 🥰.
      Heier på deg.

    2. Veldig enig med Kari-Mette her.. Familie kan være ens verste, venner ens beste. Dere er voksne, velg selv hvem dere vil ha i livet deres. Ikke utsett dere for unødvendige opplevelser.. Heier fremdeles på dere og ønsker dere fortsatt god jul ❤

      1. Det er opp til en selv å velge seg hvem man vil, og kan, ha omkring seg. Ikke alle vil, eller klarer.
        Hvorfor velges det å ha noe å klage og skylde på uten å gjøre noe med problemene? På stedet hvil, liksom.

    3. Så synd at julaften ble en prøvelse, men noen mennesker er bare de som ødelegger. Vi har hatt psykisk krevende mennesker i vår familie og har valgt å feire jul bare min mann og jeg. Vi går all inn, baker, vasker og pynter og skaper skikkelig jul i huset. Vi har en så deilig og rolig julekveld, bare vi to. En julekveld akkurat slik vi to vil ha den. Hyggelig pyntet hus, god mat, myk musikk som flyter i rommene, ro og fred og tid til å nyte kvelden og hyggen. Jula i år har gitt deg viktig kunnskap og den kan du bruke til å skape akkurat den jula du ønsker. Mange tror at det må være trist å bare være oss to julaften, men det er det ikke, det er en deilig kveld – fordi vi ønsker den slik. Dere har klart imponerende ting og det kommer bare til å fortsette. Men vær nøye med hvilke mennesker som er positive i deres liv. De menneskene som gir deg en god følelse er de viktige. Masse lykke til videre, la 2022 bli et magisk år!!! <3 <3 <3

    4. Vær stolt av deg selv og hva du har oppnådd. Mennesker som ikke ser hvilken innsats du har lagt ned, og som prøver å trykke deg ned fortjener faktisk ikke å være en del av ditt liv. Som voksen er du såpass heldig at du kan ta det valget, noe man som barn ikke kan.
      Min bror er narkoman og jeg er super imponert over innsatsen din. Det du har gjort er ikke annet enn fantastisk og de som mener noe annet kan ta seg en bolle.

    5. Forstår det er sårende. Pirke på det negative, ikke stille spørsmål med hvorfor det ble sånn. Ikke se det gode du gjør. Anbefaler deg å bruke tid på se som ser deg og vil deg vel. Ikke la slike personer få dra deg ned igjen. Du har klart å reise deg og der skal du være. Vær stolt av deg selv! Juleklem

    6. Kjære deg ❤ Du skal være tro mot deg selv, stolt av hva du og din kjære har skapt sammen, og for hverandre ❤ Det er dét som teller ❤ Fortsatt gledelig jul 🎄

    7. Selv om me ikkje har eller har hatt de samme utfordringene dere har skjønner eg GODT hva du mener. Me tok et valg julen 2001 – Da var det nok! Fra og med jula 2002 har me feiret alene, kun me 4 her hjemme. Har aldri angret et sekund. Me laget vår egen jul, med våre tradisjoner som eg nå ser at begge ungene fører videre. En av våre tradisjoner (hehe) er at me alle 4 får pysj i julekalenderen på julaften som da blir antrekket. Me koser oss og slipper unna ALT dramaet som alltid oppstår i resten av familien 🙂

      Start på nytt neste jula, trekk fra det dere ikkje vil ta med dere og legg til det dere liker og vil ha selv, bare på den måten blir jula god <3 Ikkje forvent at andre skal endre seg slik dere har gjort, det kan ofte resultere i at du kaster bort verdifull tid hvor du heller kunne koset deg.

      Vibbedille

      1. Det er fint at du forteller om dine personlige erfaringer også. Egentlig er dette litt tabubelagt tema for alle vil helst at glansbildet skal skinne, også i jula. Vel, sånn er det ikke for veldig mange. Å gi gode og velmente råd tas ikke alltid godt imot, men møtes med tverrhet, fornærmethet og kanskje til og med litt sinne. Jeg har fått noe hard medfart for å mene godt. Å bli forespeilet en annen virkelighet enn den man ønsker seg er ingen rosa ønskedrøm. For det ER utfordrende å ta en sannhet innover seg. Familie er ikke alltid verken viktigst eller best.
        Som du sier, Vibbedille; en kaster bort verdifull tid.

        1. Ja, sånn HELT egentlig så er jula tabu, det er liksom ikkje lov å si litt høyt at: “Nei, ting er ikkje greit og det har vært en dum jul”. Bak alle de glansbildene der ute på nett er nok slettes ikkje alt på stell hos alle. Det ble nesten litt “sjokk og vantro” da me satte foten ned og sa stopp, spill for galleriet passer ikkje i jula om alle skal kunne kos seg.

          Så Monica, sett dine egne regler for neste jul og feir sammen med personer som du kan slappe av med og kose deg med <3

          1. Ja, men «sjokk og vantro» kommer som følge av den sterke part som våger å ta stilling til hvordan realitetene er. Du-man sier at nok er nok, jeg velger dere bort, og dere vet grunnene. Punktum. Det er bare bortkastet tid og krefter å gå inn i diskusjoner og i verste fall få enda flere lovnader om «at det ikke skal skje igjen». Hvem tror på julenissen! Herregud, liksom.
            Du er ei tøff dame, Vibbedille, det har mange fått med seg. Jeg antar at du ikke gikk inn i diplomatiske, eller terapeutisk tilnærming for om mulig skape en illusjon av noe som aldri kommer til å skje?! Ikke jeg heller. Det har fungert utmerket.
            Som sagt, alle velger sitt voksne liv.

    8. Vær stolt av alt du har oppnådd. Se frem til neste jul og så kan du og kjæresten lage deres egne tradisjoner. Etter jeg fikk barn lagde jeg nye tradisjoner for min lille familie. Nå koser vi oss max. Annenhver jul feires med all familie så barna får feiret Annenhver jul med sine søskenbarn, de andre årene er vi hjemme og koser oss med våre tradisjoner som barna som nå er 16 og 19 elsker og sier de vil ta med seg når de flytter hjemmefra og får sine egne familier.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg