Hvem er jeg uten deg?

Det begynner og demre for meg at jeg ikke lenger lider av rusmiddelavhengighet på papiret.

Jeg vil resten av mitt liv være rusavhengig i mine egne øyner og i mitt eget hode, det må jeg for og aldri gå tilbake men i papirene til de offentlige etatene begynner denne betegnelsen å gå bort ifra papirene som blir skrevet om meg.

Det begynner og gå innover meg at jeg ikke lenger er rusavhengig i deres øyner og det burde jo være tid for feiring? glede? lettelse?  over at en milepæl er beseiret? sannheten er at jeg er forvirret.

Sannheten er at jeg ikke vet hvem jeg egentlig er uten denne “tittelen”. Denne rollen jeg har lært meg igjennom 18år med brutal lære. Sannheten er at jeg ikke aner hvem jeg er uten å være “Monica som alltid driter seg ut på fest”, “Monica med angsten”, “Monica som mista barna sine”, “Monica som ikke får til livet”. Jeg har vært i denne rollen i så mange år og når systemet slipper meg, erklærer meg friskmeldt og ser på meg som bare Monica så freaker jeg ut. 

Jeg har alltid vært hun ene som ikke har klart livet sitt, som  alltid fucket opp,  som alltid snublet og alltid feilet, og om jeg ikke har gjort det automatisk så har jeg faktisk gjort det bevisst fordi jeg ikke har ANT hvordan man lykkes. At systemet nå fjerner “rusmiddelavhengighet” setter igang noen tankeprosesser jeg ikke helt så komme.

Jeg har ruset meg i så mange år at jeg ikke aner hvem jeg er uten rusen, uten unnskyldningen om at jeg ikke kan bedre, at jeg ikke vet bedre og at jeg bare er en rusavhengig. Jeg bedyrer hele tiden at jeg ikke er ett offer, at jeg aldri har sett på meg selv som ett offer for rusen men hvor ofte har jeg ikke drukket og sagt at ingen kan forvente noe bedre fordi jeg er en alkoholiker?

703 dager har jeg vært rusfri og 6570 dager har jeg rusa meg, denne ligningen sier alt….

Jeg har en lang vei og gå og har så vidt startet, jeg aner ikke hvem jeg er uten rusen og tittelen “rusmiddelavhengig”, selvsagt vet jeg ikke det når denne tittelen har betegnet meg i 6570 dager, det skal mer en 703 dager for og ta bort noe som har vært identiteten i så mange år. 

Isteden for og ta ifra meg tittelen, ta ifra meg identiteten min kaller jeg meg helst en rusfri rusavhengig, det klinger så mye bedre en bare Monica. 

 

 

Liker du denne bloggen? 

 

Vi har laget Facebook-gruppe til denne bloggen 😁 meld dere inn og følg oss videre ❤️ Vi lover det ikke blir ett kjedelig sekund! 😁 her er lenken https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

 

4 kommentarer
    1. Du er ikke “bare Monica”. Du er ei beintøff dame det står respekt av. Vær glad for at det “offisielle stemplet” rusmiddelbruker eller rusmiddelavhengig forsvinner litt etter litt. Det stemplet er ofte stigmatiserende i møte med offentlige etater. Vet om mange nok som sliter med å få fjernet det stemplet, for de er så mye mer enn rusmisbrukere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg