Fullstendig knust mammahjerte

Som noen av dere vet har jeg to barn på 14 og 17år som bor i fosterhjem. Jeg mistet barna mine i 2008 etter en rettsak som jeg mener var basert på løgner men på grunn av at jeg allerede hadde fått et rusproblem så mener jeg at den riktige avgjørelsen ble gjort, jeg har reist regelmessig på samvær med barna mine siden den gangen og jeg besøkte dem allerede bare noen dager etter tvangsflyttingen. Vi har klart og skape ett forhold på tross av avstanden men i dag har jeg vært og snakket med barnevernet igjen om løst og fast og kjenner at jeg knust innvendig. 

Yngstemann virker uinteressert i samvær og ønsker oss ikke i konfirmasjon, jeg føler meg fremmed for mine egne barn og kjenner at det er på tide og gi slipp. 

I snart 13år har jeg reist lang vei for og få knappe to timer med dem og gjort mitt ytterste hele veien for og sette dem først og unngå mine egne problemer på samværene, jeg har gjort alt i min makt for og vise dem hvor høyt jeg elsker dem og savner dem uten og legge press på dem. Forholdene våres har tatt skade av pandemien og jeg føler meg ikke lenger like nær dem, avstanden mellom oss har ført til at jeg ikke lenger har det varme og tette forholdet med dem lenger. Det vises også i at min yngste nå ikke en gang føler for og ha samværene med oss. 

Jeg har i alle disse år respektert barna mine og satt dem først i alt jeg har gjort, føler jeg. Nå må jeg gjøre det samme og det føles helt sykt og si at det er på tide og gi slipp og la dem ta styringen for hvordan våres forhold skal være i fremtiden. 

Hele tiden har jeg vært bevisst på at jeg er mor på avstand og at dem aldri vil føle dette mor-barn forholdet som er normalt og ha til sine foreldre, jeg har innsett at jeg aldri vil være en ekte mor for dem og bare en biologisk som ikke har noen kontroll. Jeg har hele tiden respektert fosterforeldre og satt mine barns behov foran mine egne, og denne gangen handler det om å gi slipp på barna mine. 

Dette er faktisk det vanskeligste innlegget jeg har skrevet på denne bloggen og jeg bryr meg faktisk ikke om kritikken som sikkert kommer. Dette er den vondeste dagen i min rusfrihet og jeg akter og si akkurat hvordan tingene er på tross av hvor komplisert det er for meg og sitte og få ut ordene og forklare alle disse helt sinnsyke følelsene jeg kjenner på akkurat nå. 

Tårene renner nedover kinnet mitt, og jeg føler vi har komt til ett punkt der vi må bestemme oss for hvilken fremtid vi ønsker, sammen eller hver for oss. 

Her er gruppa dere ikke vil gå glipp av!

Om dere liker denne bloggen og har lyst og følge med videre så har jeg laget en gruppe til bloggen der jeg poster alle nye innlegg og små overaskelser! meld dere inn via linken her og vær med meg videre i denne rusfrie tilværelsen!  ❤️https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

31 kommentarer
    1. Jeg er sikker på at du tar det riktige valget, men herregud så utrolig sterk du er!! Du er verdens beste mor – det skal du vite! Du tar gang på gang de valgene som gangner barna dine, uten tanke for dine egne behov og følelser. Jeg beundrer deg, og jeg er ikke i tvil om at du (nok en gang) kommer gjennom stormen og ut på andre siden. Kanskje litt skjelven og matt, men rusfri og oppreist. Det vil komme bedre dager, gode dager. Jeg kan ikke gjøre annet enn å sende deg fortjente og gode ord. Og jeg heier på deg – alltid!❤️

    2. Hjerteskjærende vondt, jeg føler med deg. Der blir likevel så fattig å si, men jeg vet alt om mamma❤️ i positiv forstand.
      Noe jeg er ganske sikker på kan være destruktivt for deg og ditt nye liv sett i en helhet, er at du velger din far i dine hverdager, tett på. Det vil garantert skape usikkerhet og utrygghet, både for deg og om dine barn skal kunne integreres mer på sikt. Slik vil nok også bv vurdere, det handler om forutsigbarhet og en mor som evt. har en rusperson tett på. Å ha en ustabil alkoholiker i hus åpner neppe opp for besøk eller overnatting for barna. Tror du? Jeg mener ikke noe vondt med det spørsmålet.
      At du velger å være en slags støttekontakt for alt dette er uforståelig for meg. Men, jeg har tatt tøffe valg selv for å få fred i mitt liv, og derfor er jeg nok hard på realitetene. Å tro på julenissen er det lenge siden jeg gjorde, for å si det sånn.
      Dine valg.

      1. Presisering; Med «ustabil alkoholiker» så mener jeg din far. Du har jo beskrevet hvor komplisert alt det der faktisk er, og at dere bor i samme bolig.
        Alt godt❤️

      2. skjønner ikke helt hvordan du velger akkurat nå. Det går ikke an å ha en alkoholiker som ikke er stabilt edru i hjemmet. Du risikerer barna….ditt valg. klem

      3. Nå er alle situasjoner ulike og jeg tar valg hver eneste dag for hvordan relasjonen til meg og min far skal være i fremtiden, jeg er ikke naiv og tar hensynet til meg selv som jeg må ta 🙂 jeg vet du mener det godt. <3

    3. Hjerteskjærende vond avgjørelse, men samtidig så totalt uegoistisk og voksent gjort av deg. Jeg tror og håper barna med tiden kommer til å kontakte deg. Du har tross alt vært der hele tiden!
      Ønsker deg alt godt!

    4. Kjære du. Dette er vondt – vondt å lese, og utrolig vondt for deg. Men jeg våger å komme med et innspill likevel. Ikke velg barna dine helt bort, selv om barnevernet og kanskje barna selv er der nå. Behold litt kontakt, men kanskje på barnas premisser. Du skriver at den yngste er uinteressert og ønsker ikke….. Er du sikker på det? Eller er det bare veldig vanskelig for h*n også akkurat nå? Slik at det letteste synes å være å si h*n ikke vil treffe deg? I så fall kan ting snu, og det aller viktigste er å vise at du alltid er der, uansett. Jeg glemmer aldri et fosterbarn som i voksen alder tok kontakt med sin biologiske familie, i dette tilfelle sin bestemor. Hun hadde ikke hatt videre kontakt med henne opp gjennom oppveksten i fosterhjem, men hvert eneste år fikk hun en hjemmestrikket genser fra sin bestemor. Det førte til at hun visste bestemoren var der, og brydde seg. Da hun ble voksen selv, følte hun på et savn etter sin biologiske familie, og da var det denne bestemoren hun kom til først. Jeg er klar over at dette ikke er sammenlignbart, men likevel er det det. Hvor tungt det enn er, ikke bryt all kontakt med barna dine. Møt dem når de ønsker, send gaver, brev, telefonsamtaler om det er ok – slike ting. Vondt? Vanskelig? Det er bare fornavnet, det krever en nesten umenneskelig styrke av deg. Men den har du, det viser innleggene dine. Stor varm klem fra en bestemor med barnebarn i fosterhjem…..

      1. Jeg kjenner deg ikke og har ikke lest bloggen din. Men håper ikke du kutter all kontakt! Send brev og bursdagsgaver og vis på den måten at du forgsatt er der for dem..
        Jeg er overbevist om at de etterhvert vil ta kontakt når den vanskelige tenåringstida er over eller kanskje før det.

      2. Hei Ann Britt! jeg ville aldri valgt helt bort barna mine, jeg er deres biologiske mor og ingen kan elske dem som meg. Jeg velger og la det være opp til dem heretter hvordan dem ønsker samvær og hvor ofte. Jeg skal ta meg en lang prat med dem neste lørdag da vi skal møtes. <3
        Tusen takk for støtten, det betyr ufattelig mye akkurat nå.

      3. Så enig! Har tro på at du får god kontakt med barna dine igjen.. men gi dem litt «luft»og litt tid.. Og vis dem at du alltid er, og vil være der for dem..
        Du er alltid mammaen deres

    5. Du viser styrke💞 Et liv kan by på mange vanskelige utfordringer😥 Det viktigste er å ha tro på at dette er en fase og at det snur med tiden. Barn er igjennom mange faser og takler ting forskjellig. Og ikke alle beslutninger man gjør er like fornuftige, men er nødvendig for at de skal lære på veien inn i voksenlivet. Det viktigste du kan gjøre er å ikke miste troen. Selv om det er tøft å ikke få noe tilbake. Fortsett å vise barna dine hvor høyt du elsker de, selv om du ikke får så mye tilbake nå. Det kan være en fin måte å bygge grobunnen for en annen fremtid. Ha tro på at enhver mørk kaotisk situasjon også kan inneholde muligheter og gjøre deg sterkere. Bruk mest krefter på de tingene som gir deg motivasjon og glede i hverdagen. Det gir deg mere styrke når stormene herjer som værst. Ikke bry deg om stygge kommentarer. De kommer fra mennesker som ikke evner å være rause eller å vise omverden kjærlighet. Og slike mennesker er det egentlig ingen som trenger uansett. Stå på 💞🌸

    6. Jeg er veldig enig med Ann Britt. Dette har jeg litt egenerfaring med. Fortsett å send julegave og bursdagsgave med kort,til begge barna dine.
      En dag vil de treffe deg og da vet de at døra di er åpen.
      Dette blir tøffe følelsesmessige påkjenninger for deg framover. Ingenting å kimse av dette. Men du må holde fast i livet du selv vil ha og vil leve. Du kan legge til rette for at ungene vet at du vil ha kontakt med dem,men du kan ikke gjøre mer enn det. Fortsett å ta godt vare på deg selv. Det vil komme deg selv og ungene dine til gode. ❤❤❤
      Å være mor handler om å være 100%uegoistisk. Og det er du. Du er raus og det vil du få igjen for i det lange løp .
      Sender deg en million trøstende klemmer.

    7. Så vanskelig det må være for deg. Men jeg vil samtidig si at dette kan jo endre seg over tid. Din sønn er jo i en vanskelig alder også. Du får prøve å være tålmodig og gi det tid. Sikkert en del føleser som skal “ryddes” både hos deg og hos dine gutter.

    8. Som fostermor til 2 barn kan jeg skjønne litt av hva ungene dine tenker å føler. De vil nok innerst inne ha deg i livet sitt, men de er nok redd for at du kanskje vil ruse deg igjen. Husk det er de er vant til å ha en rusavhengig mamma. Kanskje det i tidligere år har vært noen brutte avtaler. Det er noe fosterbarn kjenner veldig på. Ikke vondt ment for det ikke sikkert det er tilfelle heller.Din 14 åring var ikke gammel når han ble plassert så for han er du jo hans biologiske mamma men også på en måte ukjent så hvis han velger å ikke ha deg i konfirmasjonen så aksepter det. Støtter så masse det som er skrevet lenger opp her med at du aldri må slutte å bry deg om de. Tro meg en dag kommer de på andre tanker når de ser at du har endret deg. Mine 2 barn var 4 år når de kom til oss fra rusmisbrukende mødre. De kom med 7 års mellomrom. Ikke søsken. Den ene har kontakt med sin mor for hun har alltid brydd seg, bursdagsgaver, julegaver, telefoner, besøk, samvær osv osv. idag har de ett ok forhold ( selv om hun kanskje ikke er helt rusfri etc) hun er der i hvertfall. Hun er idag 34 år. Vår eldste altså. Mitt andre barn har dessverre ikke noen kontakt med sin mor. Dette er pga av at hennes mor aldri har brydd seg de siste 15 årene. Før de kun sporadisk. Idag er vår yngste 26 år og hun føler på ett stort savn pga at hennes mor ikke bryr seg. Så hold ut, ta en god samtale med de. Om de idag velger mindre kontakt så er jeg sikker på at kontakten vil ta seg opp ettersom de blir eldre og du viser dem deres tillit. Bra du har så god kontakt med fosterforeldrene. Gi barna dine tid så vil mye ordne seg skal du se. Hilsen mamma til 2 skjønne voksne døtre idag. Har ikke født de men like glad i de fordelt. Men har og respekt for at de har en biologisk familie der ute.syns du er meget tøff, reflektert og veldig fornuftig som klarer å ta vanskelig valg. Du vil tjene på det om noen år. Klem

      1. Det eneste jeg tenker på er deres beste og at ting skal skje på deres premisser. Dem er de uskyldige oppi hele situasjonen. Jeg skal på samvær på neste lørdag og håper og få oppklart litt og ha det kjekt sammen med dem. Tusen takk for mange gode svar <3 takk for jobben du gjør!

    9. Dette var vondt å lese. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Ord blir fattige. Det du trenger er en god, varm klem. Hadde jeg vært hos deg nå så skulle du ha fått en av meg. Jeg skriver gjennom tårer, for så sterk var teksten din at jeg ikke maktet å stå imot sorgen din. Å få høre fra din sønn at du ikke er velkommen i hans konfirmasjon, selve inngangen til voksenlivet, skal ingen foreldre måtte høre. At det har kommet så langt er ikke din skyld og heller ikke din sønns. Å ha strevd i avhengighet en periode eller perioder i livet kan skje den beste, og er ikke forenelig med en livstidsdom. Dere, du og dine barn har ikke fått den hjelpen dere har krav på. Man trenger ikke stigmatisering hvis man sliter, men støtte, respekt og omsorgsfull hjelp. Du er ikke «hu derre som rusa seg», du er og har bestandig vært mammaen til barna dine. Barna dine er ikke «barna til den derre rusmisbrukeren», de er barna til en flott og kjærlig mamma. Barn påvirkes av holdninger rundt dem, de skiller lett mellom det som kun bør sies(falskhet) og ord som er ektefølt. Jeg hører ikke din sønn gjennom ordene hans, jeg hører de kommunalt ansatte/fosterforeldres holdninger, holdninger som ikke hører hjemme i menneskelige relasjoner. Holdninger basert på at det bestandig må finnes en skyldig, en som må ta rollen som syndebukk. Jeg kjenner at den moraliserende nedlatenheten som gjennomsyrer barnevernstjenesten har satt avtrykk både hos deg og barna. Disse menneskene, hvis lønn er finansiert over skatteseddelen til hardt-arbeidene norske borgere, elsker rollen som barneGuder som «redder de små» fra sine mislykkede og uegnede foreldre. De er ikke istand til å forstå at i svært mange tilfeller så er det ikke noens skyld at det ble vanskelig. Noen ganger så blir det bare sånn, det vonde skjer uten at noen egentlig vet helt hvorfor, eller hvordan det kunne ha vært unngått. Barnevernsetaten deler ut skyld, og påfører foreldre og barn skam. Skammen sitter dypt, den er vond å bli kvitt, det blir vanskelig å tilgi seg selv, vanskelig å ta tilbake det gode i livet for de som rammes. Selv om barn og foreldre som regel er uskyldige, ofre for hendelser og tilfeldigheter utenfor deres kontroll, så vil barnevernets fiendtlighet, manglende empati og forståelse, nesten alltid forsterke nedsatt selvfølelse. Hvis man får høre hvor dårlig mor man er, hvis barna får høre hvor trist det var at mamma syntes noe annet var viktigere enn dem, ja da er grunnlaget lagt for en vond tid. Det trengs bare å bli sagt en eneste gang, de neste 1000 gangene er det den indre stemmen i deg som gjentar og gjentar det negative, bevisst eller ubevisst. Det trengs utrolig mange gode ord for å veie opp for ett ondsinnet. Jeg er trist og rasende på en gang. Trist fordi du og barna dine ikke er sammen, rasende fordi dere ikke har fått den hjelpen dere trenger til å komme sammen igjen. De som skulle hjelpe, åpne hjertene sine, omfavne dere og gjøre alt i sin makt for at de som hører sammen skal få være sammen, de har isteden projisert sine mørkeste fordommer og iskalde ideologi over på dere. Det hjelper ikke at du var rusa, du er et menneske og har bestandig vært det, også når du rusa deg. Hvis et problem oppstår, så løs det…ikke forsterk det. Hvis noen sliter, så gi kjærlighet og tilby hjelp, ikke kjeft og anklag. Hvis du kjenner deg fanget i mørket, så hjelper det ingen å få høre at, ˋja ja det var selvforskyldt, og barna har det best uten deg´. Det du trenger å få høre er at noen «ser deg», forteller deg at dere sammen skal greie å snu det, få lyset tilbake og jobbe knallhardt for at du og barna dine skal få det godt sammen. Du fortjener å høre at barna trenger deg, ikke det motsatte – for det er ren løgn. Monica, du og barna dine hører sammen. Kjærligheten er ren, den kan ikke leve godt i skyld og skam. Jeg forstår hvor mye du elsker barna dine så jeg blir så utrolig trist når du opplever resignert sorg. Jeg vet jo at denne situasjonen har oppstått fordi de som skulle ha hjulpet og sørget for gjenforening for mange, mange år siden har gjort det motsatte og brutt menneskerettighetene til deg og barna. Jeg ønsker så veldig at dere skal få det fint sammen. Jeg vet dessverre alt for godt hva barnevernet påfører familier av traumer, skyldfølelse, sorg og skam. Jeg vet at de har herjet med deg, vært slemme, nedlatende, arrogante, respektløse, kanskje også direkte ondskapsfulle. Jeg vet hvordan det kjennes, som et overgrep som aldri gir seg, som en kronisk voldtekt! Jeg tror at barna dine kanskje sliter med lignende følelser. Kanskje de sliter med skyld og skam påført dem av barnevernet. Husk at det er vanskelig når man står midt oppi det å vite hvorfor man sliter. Skam er spesielt vanskelig å forstå, fordi det henger sammen med skyld, og kan skade deg også ubevisst. Kanskje det hjelper å snakke med barna om det, kanskje de kan forstå seg selv og deg bedre. Kanskje kan dere få det bedre sammen hvis dere forstår at dette ikke er din eller barnas skyld, for det er ikke det, det er ikke det, det er ikke det. Kan ikke sies nok ganger. Jeg ber om unnskyldning for at jeg blander meg i ting som du har uendelig mye mer kunnskap om enn meg. Jeg har ingen rett til å foreslå eller vite noe som helst, men jeg vil du skal vite at jeg bryr meg, støtter deg og ønsker inderlig at du og barna får det godt, for det fortjener dere. Klem

    10. Mennesker gjør feil ogsåmennesker i barnevernet. Feil kan rettes opp med kompentanse , videreutvikling og dyktige fagarbeidere i sitt felt. Denne gangen fikk vi hjelp og æ håpe det funker jævla bra denne gangen! Æ måtte ha fosterhjems ordning for mine barn i nåværende situasjon , æ sa det rett ut og hjelpa kom fortløpende på felles enighet om hvor barna skulle plasseres og hvordan kontakten skal være. Og at dette er på 4.4.6 frivillig plassering. Som det står i vedtak: til mor kommer seg på bena og stabilitet håndtering av krisen.

      Det er en sak med et anet familie medlem som har påført oss ekstra vonde kår. På samme tid står jeg midt i arbeids bytte (med to måneder uten lønn) og uten fast vedvarende bolig etter et sambo brudd. Æ har tre små å ta hensyn til. Da må æ først ta vare på mæi og stabilisere levestandard for å så kunne være den mammaen dem fortjener å trenger. Så jeg velger nå å ta noen måneder med savn og uro for og på lang sikt kunne gi de trygghet og stabilitet med en samlet , sterk og stabil mamma. Takk gud for barnevernet og deres dyktige kompentanse !!! Nå må bare alt man jobber for virkelig fortjene en plass i vårt liv og i samfunnet uten mere stigma. Det er nok nå.

      Men æ forstår dæ, æ va dær en gang. Fikk de hjem og nå igjen velger jeg virkelig selv og ta imot denne hjelpen etter dagens situasjon. Livet farer av gårde, man endres og omgivelser endres. Situasjoner kan ikke sammenlignes fra ti år før og ti år etter. Vi alle mennesker går i spor etter hvordan vi velger å prosedere signaler for å velge veien videre i egnethet for selv utvikling og endring. Lykke til!

      1. Du høres ut som en modig kvinne som setter barna dine først <3 å ta imot den hjelpen er noe mange burde, men ikke våger. tusen takk for at du tok deg tiden til og legge igjen en kommentar <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg