Fordommer – vi alle har dem

I går tok jeg opp hvordan vi misbruker ordet krenke og å bli krenket. her: https://monicavederhus.blogg.no/vi-blir-sa-krenka-ny-norsk-trend.html

I dag ønsker jeg og sette lys på fordommer, både mine egne og andres. Jeg har møtt en del fordommer igjennom livet selv men har også møtt meg selv i døren veldig mange ganger på grunn av mine egne fordommer.

Tunellsyn

Hvem har vell ikke møtt noen og tenkt negative tanker med det samme, der man tenker at denne personen er enten slik eller sånn, også ender det opp med at dette mennesket er helt motsatt av det vi har tenkt? vi lager oss ett bilde med det samme vi møter noen, fordommene våres kicker inn med det samme også ender vi opp med og møte oss selv i døra for ingen vil vel være ett fordømmende menneske?

 

Vi ønsker jo selv og tro at vi aldri dømmer noen, også jeg. Men vi gjør det automatisk og jeg merker selv om noen snakker åpent om religion feks, jeg merker jeg krymper sammen og trekker meg unna med det samme.

 

 

Vi alle er fullstendig forskjellige, la oss omfavne dette og lære mer om ulikhetene våres ❤️

Jeg har også fått møte meg selv i døra når en shabby type gikk bak meg en mørk kveld, og jeg prøvde og gå fortere og fortere fordi oppi mitt eget hode hadde jeg laget meg hele senarioet og da han startet og gå fortere han også så ble jeg på ekte redd. Stakkars mennesket ville bare spørre om jeg hadde lighter, men jeg hadde laget meg ett fullt bilde av å bli voldtatt av denne shabby typen og jeg er helt sikker på at om dette hadde vært en mann i dress hadde reaksjonen vært helt anderledes.

 

Jeg er den første til og innrømme at jeg før hadde veldig store fordommer mot andre mennesker, jeg har vokst opp på bygda og ulikheter har det vært lite av og jeg har blitt eksponert for trangsynthet og dårlige holdninger igjennom bekjente. Det har jeg faktisk gjort noe med, fordi jeg har kjent selv på hvordan det er og ha blitt dømt på grunn av den jeg har vært.

Jeg ønsker meg ett mer åpnere og varmere samfunn

Jeg har også merket forskjellen når jeg presenterer meg som Monica som er alkoholiker, eller Monica som er narkoman. Og noen blir faktisk litt bleke når jeg forteller at jeg er rusavhengig, bildet dem har laget i hodet sitt av noen oppegående mennesker passer ikke med bildet av en sliten alkoholiker i en bar, jeg kjenner at jeg er stolt over og kunne bryte dette bildet opp litt, og vise at en rusavhengig kan være hvem som helst i samfunnet og være i ulike samfunnsklasser.

Fordommer – vi alle har dem men om vi blir litt mer oppmerksom kan vi faktisk gjøre noe med dem, ingen ønsker vel og være fordomsfull eller? 🙂

 

Vi har laget Facebook-gruppe til denne bloggen 😁 meld dere inn og følg oss videre ❤️ Vi lover det ikke blir ett kjedelig sekund! 😁 her er lenken https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg