Ett solid ettervern har reddet livet våres! nå ønsker vi det samme for alle andre

Definisjonen på ettervern er:  Ettervern er behandling og annen helsefaglig oppfølging etter utskriving fra institusjon. Som regel er målet å støtte opp om en gradvis tilpasning og tilbakeføring til vanlig yrkesliv og en selvstendig hverdag

 

 

For meg er ettervern alle disse tingene man plasserer inn i livet sitt for og mestre en hverdag med de endringene som har skjedd, i våres tilfelle å kutte rusen. For meg og Sebastian har ett solid ettervern vært den største delen av livene våres som har endret seg, vi har blitt møtt av ett helt samfunn med mennesker i samme situasjon! vi har blitt tatt varmt imot av mennesker som har gått veien før oss, vi har blitt møtt med respekt for valget vi har tatt og fått mange Aha-opplevelser i møtet med andre. Vi har funnet en ny familie, vi har funnet ett samhold vi før fant i rusen og mentorer vi kan støtte oss på når veien blir tung og gå aleine, vi veit at vi aldri er aleine når vi er en del av dette samfunnet og at støtten og hjelpen bare er en telefonsamtale unna, det er ettervern for meg. 

 

 

 

 

Jeg fikk en tjangse kort tid etter at jeg tok valget mitt, jeg ble kastet inni en rolle jeg ikke visste om jeg var klar for! på en dag snudde verden min og jeg ble leder for Måløy Etterverngruppe, det er det viktigste som har skjedd i min prosess, det har gitt meg ett ansvar for ikke bare meg selv men også for alle andre, jeg har måttet gå foran som ett eksempel og jeg har blitt trodd på!

 

 

Den dagen jeg fikk dette vanvittige tilbudet skalv jeg i buksene! jeg ante ikke om jeg selv ville være edru over tid, jeg var ikke trygg i min rolle ennå og forstod ikke hvordan ett annet menneske kunne stole på min rusfrihet når jeg ikke selv stolte på den ennå, den tilliten ble viktig for meg. 

 

 

Ett solid ettervern for meg betyr ikke bare at vi har gruppe en gang i uka, men at vi også støtter hverandre utover dette, det betyr at du alltid har noen som forstår deg og vet hvor skoen trykker, det handler om å ikke sitte aleine i denne pandemien, det handler om å skape relasjoner utenfor det miljøet du akkurat kommer ut ifra og knytte bånd til mennesker med de samme verdier og holdninger som deg. Ett solid ettervern må på plass for og klare dette, vi mennesker klarer nemlig ikke alt aleine og det burde vi ikke måtte heller. 

 

Jeg kan takke Rusettervernet Sogn og Fjordane for at jeg så fort kom meg på beina, ble trygg på den jeg er og fikk utfordringer som presset meg til og innse hva som faktisk er viktig i livet. Jeg kan faktisk takke Eysteinn for livet mitt og alle dem andre fordi dem tok meg imot med bare varme og kjærlighet, så mye har endret seg på så kort tid og jeg gleder meg så vanvittig mye til vi igjen kan møtes! Familien min, flokken min og det viktigste i denne rusfrie tilværelsen!

 

Lyst og følge oss videre? 👇

Liker du denne bloggen? 👇

 

Vi har laget Facebook-gruppe til denne bloggen 😁 meld dere inn og følg oss videre ❤️ Vi lover det ikke blir ett kjedelig sekund! 😁 her er lenken https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

 

4 kommentarer
    1. Håper at det blir skikkelig greie på etterværnet her i Norge. Her er det ok masse gratis arbeid som foregår avnøytrale arbeidere samiske forlanger bare glansbilder å jobbe med men som. serglansbilder ile det liv.Lykke tilpasset veien alle sammen og takk for innsatsen alle frivillige medmennesker.
      Derebør inviteres til Skaugum alle sammen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg