Autoimmun trombocytopeni, dette feiler meg :)

Reklame | Ellos.no

Da jeg knakk ryggen oppdaget dem en annen sykdom som jeg bare hadde merket i form av slapphet, blåmerker jeg ikke klarte å finne forklaringen på og kortpustethet. Jeg klarte ikke gå trappen her hjemme uten å måtte ta flere pauser og jeg burde ha skjønt selv at det var noe galt med meg.

Denne sykdommen gjor at jeg måtte ligge 3 dager på Haukeland med knekt rygg uten å få operasjon fordi dem var redde jeg ville blø ihjel og jeg fikk mange omganger med blodoverføringer før jeg fikk endelig lov til å operere.

Blodplatene mine som skal være på 150-400 var den gangen på 16! Så jeg svevde mellom liv og død en periode der, og dem har ingen svar på hvorfor akkurat jeg har fått denne sykdommen som nå har stabilisert seg og blodplatene mine er kommet over 100, men dette har altså tatt ett halvt år. Blodplatene dine sørger for at du stopper å blø om du skader der, så med andre ord så er det ikke så farlig desse ytre skadene som man ser, men viss man starter å blø innvendig har man mistet helt kontrollen og kan blø ihjel.

Jeg har fått masse hjelp fra sykehuset som holder meg under oppsikt og i en periode var jeg på legekontoret 2 ganger for uka. Jeg føler jeg har fått en veldig god behandling på Førde sjukehus og er veldig takknemlig for dette. Behandlingen min ble steoridekur som jeg skulle gå på i 4 måneder, men heldigvis såg legen bivirkningene jeg hadde og stoppet denne. Jeg gikk opp 26kg på 1 mnd og sliter fortsatt med bivirkningene av denne forferdelige medisinen som ødelegger absolutt alle kroppslige reaksjoner. Jeg fikk 4 kurer med cellegift på kreftavdelingen der inne over 4 uker som dem bruker på disse autoimmune sykdommene, og dette har gitt resultater og blodplatene mine begynte å stige igjen, heldigvis!

Jeg trodde ryggen var det mest alvorlige, men det viste seg at blodet ville ta denne toppen, og jeg håper jeg kan legge denne sykdommen i glemmeboken. Dem har ingen forklaringer på slike sykdommer, og man kan ikke se det utenpå mennesker. Jeg er glad det forhåpentligvis er bare forbigående med meg, og tenker på dem som blir kronisk syke med denne sykdommen som lurer rundt. Jeg er glad jeg er ferdig med å gå på vent og måle helsen min etter blodprøver som både har gått opp og kraftig ned, og gitt meg hodebry til tusen. Sjekk dere!

Hva er primær immun trombocytopeni?

Primær immun trombocytopeni er den vanligste forklaringen på for lavt antall blodplater. Blodplatene, trombocyttene, har som viktigste oppgave å sørge for at blodet kan levre seg, f.eks. for å tette igjen et hull i en blodåre. Blodplatene er svært små, og normalt finnes det store mengder blodplater i blodsystemet. Normalverdi er 150-400 x 109 i hver liter blod (omtales som at antall blodplater er 150-400). Denne tilstanden kaltes tidligere idiopatisk trombocytopenisk purpura (ITP). Forkortelsen ITP er beholdt selv om tilstanden har fått nytt navn.

Jeg har fått en del spørsmål om dette, og mange forstår ikke helt hva det er som feiler meg, blodsykdommer er kompliserte greier!

 

 

 

 

 

Vi har laget Facebook-gruppe til denne bloggen 😁 meld dere inn og følg oss videre ❤️ Vi lover det ikke blir ett kjedelig sekund! 😁 her er lenken https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg