Samhandlingsmøte i helse og rus!

Da var mitt første møte overstått som representant for rusettervernet, og jeg må si jeg sitter igjen med haugevis med inntrykk, meninger og andre måter å tenke på. Vi mennesker fungerer best sammen, også når det kommer til idémyldring, så jeg foretrekker jeg det alle dager i uka! Ting blir satt på spissen og nye ideer popper opp, bakdelene ved sakene kommer frem i lyset og man blir mer reflektert over problemstillingene vi står ovenfor. 

Jeg føler jeg blir smartere og smartere for hver dag som går, og hvordan skal dette ende når jeg nå kan se frem til mange slike møter fremover, der jeg får høre andres historier men også ting sett ifra systemet sin side. Systemet som jeg alltid har fryktet er ikke så skremmende lenger, når jeg forstår dem og ser ting også fra deres side, og jeg tenker at mye av denne avstanden mellom det store systemet og brukerene kan minskes ned bare ved opplysning, og det å ha noen som faktisk står på din side.

Dette er første gangen for meg, og jeg hadde sett for meg ett rolig møte, og i de deilige stolene var jeg redd jeg ville sovne, men dem klarte å holde meg våken og faktisk engasjert og intressert i det dem snakket om. Jeg føler meg bare enda mer engasjert når jeg ser at tanker jeg sitter med faktisk er under arbeid, og kommer. Jeg har gått i min boble og tenkt tanker om når mennesker søker hjelp, hva dem da trenger av systemet som skal ta dem imot, og det er faktisk litt betryggende nå og vite at dem har kontrollen på akkurat dette. 

Jeg tenker det er viktig med tverrfaglig arbeid i absolutt alle situasjoner, der alle parter vet hva dem har og forholde seg til, og kan bruke hverandre på områder dem ikke har nok kompetanse, og sjonglere litt for å gi brukerene sine den beste tjangsen her i livet. Det gjelder ikke bare rus, men i alle sin situasjoner, så om en person faller fra så har dem flere å støtte seg på. 

Spesielt i koronatider så ble hull i systemet veldig klare og tydelige, man ser ting som kan bli bedre, men også hva som fungerte. Man kan lære mye av denne krisetilstanden, og kansje ta med seg noen av de tingene vi har blitt flinke på i denne perioden videre når pandemien har rast ifra seg, og vi kan starte å leve som normalt igjen.

For meg er det en fantastisk følelse å bli tatt inni varmen av alle sammen, og spesielt av Eysteinn som har støtta meg både dag og kveld igjennom telefoner og meldinger, jeg kan alltid strekke meg ut etter han om det er noe, og jeg føler ikke spørsmålene mine blir dumme, som jeg ellers ville følt. Vi har funnet en kjemi man ikke får kjøpt for penger, og han er en stor motivator for en nybegynner som meg! Det rare er at han er grunnen til alt som skjer nå, uten han hadde jeg aldri startet en gruppe her, jeg hadde aldri funnet dette fellesskapet og jeg hadde kansje ikke fortsatt vært edru. Man føler seg aldri ensom når man er en del av noe som er så stort som dette, så jeg er uendelig takknemlig for at han har tatt meg under vingene, og faktisk tar meg med på slike spennende ting som denne dagen her har vært! Tusen takk! <3 

Jeg kjenner jeg gleder meg skikkelig til fortsettelsen i jobben i både rusettervernet og i etterverngruppa våres her i Måløy, og jeg er om mulig bare enda mer motivert og engasjert…. det bobler i blodet og det er en viss rus dette her også! En rus som faktisk ikke koster deg noe som helst, verken av penger eller helse 🙂 

Nå må jeg bare svinge meg rundt igjen, og lage til for gruppe i Røde kors huset her i Måløy! Det er en sann glede å yte dette tilbudet, jeg føler jeg gjør noe, en forskjell som jeg kunne ønsket jeg fikk lenge lenge før. Åpen ærlig og rusfri

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg