Når maten blir din største fiende

Reklame | Ellos.no

Jeg er ett menneske, ett menneske med mange ulike problemer, noen små og noen som er store som fjell. Ett av problemene mine er spiseforstyrrelse som kommer igjen og igjen, og det handler ikke om å verken gå opp eller ned i vekt for meg, det handler heller ikke om mitt eget utseende og jeg veier ikke maten jeg spiser eller er bevisst på inntaket av maten jeg får i meg, for meg handler det om matlysten min, som forsvinner fullstendig i lange perioder, og har ingenting med misbruket mitt å gjøre av alkohol overhode. Jeg har prøvd å forklare ulike mennesker at alkoholen ikke har noen innvirkning på maten, men det er klart at når man drikker, så spiser man heller ikke. Men jeg har dette problemet også når jeg ikke inntar alkohol. Jeg har fått høre en million ganger at om jeg slutter å drikke, så vil dette endre seg og jeg vil bli frisk og sunn igjen, men dette stemmer overhode ikke.

Nå har jeg vært edru siden Desember, og jeg er inni en ny periode der matlysten min er helt i bånn! Og jeg strever med å få i meg mat overhode iløpet av dagen, det er ABSOLUTT ingenting som frister meg, og jeg blir kvalm bare jeg tenker på å spise. Jeg hadde ett lite håp om at å kutte rusen ville bedre dette, men det har overhode ingen innvirkning på dette, og jeg må begynne å ta tak på dette problemet også. Da jeg ble innlagt i Desember var nivåene av absolutt alle vitaminer og det kroppen trenger for å fungere helt i bånn, fordi jeg ikke spiste mat i det hele tatt, og jeg er redd dette vil skje igjen, om jeg ikke får hjelp med denne matlysten som er ikke-eksisterende. Med en gang jeg møter på ett problem her i verden, så forsvinner matlysten min, og det kan gå månedsvis til denne kommer tilbake, i mellomtiden kan jeg ikke gå uten å spise og med kvalmen langt oppi halsen bare jeg tenker på mat. Jeg kunne ofte ønsket jeg kunne gått med sonde, og fått maten intravenøst, så jeg slapp og spise mat i det hele tatt. Jeg kan ha kjøleskapet full i mat jeg vet ville fristet ellers, og vi kan kjøpe den beste maten jeg vet om, men jeg klarer fortsatt ikke å spise som normalt.

Jeg kunne virkelig ønske at dette med maten var en normalitet for meg som med andre mennesker, men maten har alltid vært min største fiende, og har ført til at jeg har en vekt lik en jojo. Jeg har vært sykelig tynn og har manglet alle vitaminer, såpass at jeg har blitt tvangsforet på sykehuset, men det er absolutt ingenting som hjelper i disse periodene der jeg ikke en gang orker tanken på å spise. Vi kan iallefall konstantere at dette med spiseforstyrrelse ikke har noe med rusen min å gjøre, for den dukker opp utav det blå rus eller ikke rus, og jeg kunne ønske jeg hadde noen som opplever det samme og fått noen råd for hvordan man jobber seg utav disse periodene. For meg handler det ikke om å kontrollere sin egen vekt, det handler om det som foregår inni mitt eget hode, det handler om at når jeg ikke har det bra ellers, så er maten det første jeg kutter ut i rekken. Det er synd at denne forstyrrelsen inni kroppen min dukket opp igjen nå, når jeg var så godt igang med kosthold og livsstilsendringen min, for uten mat duger helten ikke, og jeg nekter å bli innlagt med sykdommer som matmangelen fører med seg. Jeg kunne bare ønske jeg var ett normalt ukomplisert menneske, uten ett eneste problem her i verden.

 

adidas Originals//adidas Originals//adidas Originals//adidas Originals

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg