Nå trenger jeg virkelig noen råd her

Jeg skriver om dette innimellom og prøver å ikke overlesse bloggen med syting og klaging over nettene her på bloggen men nå kjenner jeg for og lufte meg litt, og hvor ellers er det bedre enn akkurat her inne?

Det er snart 2år siden jeg kuttet rusen men nettene er like intense som alltid, drømmene er så virkelige og jeg våkner dyvåt i svette og med hamrende hjerte. Jeg har våknet stående i sengen flere ganger, jeg har hoppet ifra sengen og inn på stuen ved ett tilfelle og våknet stående i trappen på vei ned og ut ved flere tilfeller. Jeg har med andre ord aktive netter som nå etterhvert begynner og prege også dagene mine.

Jeg føler at jeg har prøvd alt jeg kan for og unngå disse marerittene men jo mer jeg stritter imot jo mer intenst blir det, i starten av denne prosessen så jeg på disse drømmene som ett tegn på at jeg aldri ville klare å slutte men etter hvert lærte jeg at dette bare var naturlig. Jeg har også prøvd og justere på medisiner, legge meg med en bok før jeg sovner isteden for og sitte med telefonen, jeg legger meg tidlig og roer skikkelig ned før jeg sovner inn og nå er jeg egentlig litt rådvill her jeg sitter. 

Denne uka har jeg sovnet på dagtid hver eneste dag og det gjør jeg skjeldent ellers, det er ett dårlig tegn og en uvane jeg helst unngår. Når marerittene er som verst kan jeg ikke få nok søvn og går som en zombie på dagtid. Nå henvender jeg meg til dere for råd og løsninger, jeg er ganske så desperat og prøver det meste innenfor rimelighetens grenser!

Har dere hatt det på denne måten? hva kan hjelpe mot slikt?  Jeg har hørt flere si at det vil roe seg, men når det står på så er det vanskelig og tenke at det vil gå over og bli roligere. Akkurat nå er det ganske slitsomt og være meg så jeg håper at dere har mange råd i ermet! 

 

 

Vi har laget Facebook-gruppe til denne bloggen 😁 meld dere inn og følg oss videre ❤️ Vi lover det ikke blir ett kjedelig sekund! 😁 her er lenken https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

18 kommentarer
    1. Beklager, ingen gode råd! Det du har forsøkt virker jo fornuftig, og noe jeg ville funnet på å foreslå. Masse lykke til og god bedring ❤ Trenger en god natts søvn for å fungere ordentlig! Stå på, du/dere er rollemodeller!

    2. Du har jo hatt ganske aktive dager med utfordringer og nerver i det siste. Kan det være slik at det har trigget igang større uro om nettene også ? Jeg vet ikke, bare lurer på om det kan være en helt forklarlig sammenheng ? Kan det være noen medisiner som gir slike bivirkninger ? Din behandler vet vel noe om dette ? Men ellers reagerer jo vi mennesker forskjellig , så det er ikke alt som er godt å finne ut av.

      ” Nå lukker seg mitt øye,
      O Fader i det høye,
      I varetekt meg ta ”

      Ønsker inderlig at du må få ro over nettene dine, Monica ❤️

      1. Det er klart det er en sammenheng mellom stress og hvordan nettene blir ❤️ Jeg mistenker at noen av medisinene også kan gi disse virkningene. Jeg skal ta meg en prat med legen min. Tusen takk Reidun ❤️

    3. Tenker at du håndterer situasjonen bra. Tenker også at jeg ikke har nok kunnskap og innsikt om situasjoner som dine til å egentlig uttale meg i det hele tatt. Men å sende gode ønsker, det kan jeg. 🙂 Hold ut. <3

    4. Hei Monica 😃 Du beskriver en situasjon jeg kjenner godt.. Det er en stund siden jeg hadde en slik periode med «mareritt».
      Det var håpløst å få sove hele netter.. våknet av at jeg hadde drømt om ting som hadde stresset meg. Hodepine og elendig konsentrasjon.. For meg var det rus med i bilde men utfordringer på jobb. Jeg fant ut at det beste for meg var å konfrontere meg selv med disse marerittene. Jeg måtte bearbeide problemene og skrive dem ned. Det var bare meg selv som leste disse, og jeg lærte meg etter hvert å mestre situasjonene. Jeg erfarte etter hvert at det var mangel på mestringsfølelse som plaget meg i gitte situasjoner. Når jeg konstaterte det, kunne jeg begynne med å søke kunnskap om temaene og leste også om andre som hadde erfaring med å utvikle mestringsfølelsen i deg selv..
      Jeg tror at du opplever disse marerittene i forbindelse med frykten for å mislykkes. Du har hatt en tøff vei tilbake, og jeg tror at du faktisk opplever dette som et tegn på at du faktisk er i ferd med å komme deg videre med livet, og at du rett og slett må ta oppgjøret med deg selv for å kunne kvitte fem med angsten for å mislykkes.. for du er tvert imot i ferd med å lykkest.
      Du har en fin «heiagjeng» som ønsker deg lykke til, og jeg er en av dem👏🌹❤️
      Mvh.
      Einar Mortensen

    5. Vet ikke hvilke psykiske diagnose du har, men jeg kjente meg veldig igjen. Jeg har kompleks ptsd. Jeg har i regi av Dps gått et kurs over 19 uker, samtidig som jeg gikk i terapi. Har også vært på 2 utredningsopphold på Modum. Hadde akkurat startet på hovedoppholdet når Norge stengte ned. Jeg begynte å tenke på alle de verktøyene jeg hadde lært. La om kosthold og brukte mye tid på å tenke igjennom livet. Lærte meg noen strategier for å komme meg ut av tankekjør bl.a. Nå litt over et år siden jeg la om så har jeg nesten ikke mareritt eller flashback lenger. Kommer meg fort ut av tankekjør og har det generelt bedre. Nå vet ikke jeg om du har noen diagnose, men kanskje du skulle evt bli utredet for ptsd. Evt bli søkt inn på Modum. Uansett masse lykke til. Så håper jeg at du kommer deg ut av dette, for det er så slitsomt ❤

    6. Dette kjenner jeg igjen, om ikke så ille som du har det. Av helt andre grunner enn deg, men livet mitt ble restartet. I minst fire år spant jeg rundt i senga, dy våt som regel. Da jeg kom meg i arbeid igjen, var jeg avhengig av å ha en powenap før jeg gikk på ettermiddagsvakt. Det er nå 20 år siden jeg punkterte og jeg må passe nøye på hvordan jeg bruker energien. Og det er en krevende læring, for man vil så gjerne være den man egentlig skulle vært. Ønsker deg lykke til✌️✌️

    7. Slik du forteller hvordan du brå våkner om natten og er jlar for fight er typisk PTSD jeg har selv PTSD etter flere år i utlandet bla annet Afrika og midt og fjerne østen og overlevd og opplevd grusomme situasjoner. Det som hjelper meg er jo selvfølgelig ikke lovlig i Norge men blir brukt mot PTSD av flere land som også har hatt flere soldater returnere fra krig og treffninger rundt om i verden. Cannabis hjelper på den måten at det forhindrer deg å havne i rem søvn der drømmene kan bli veldig virkelige. Når du tar cannabis til kvelden hjelper den deg å sove og hindrer deg i å få mareritt etc når du sover og du våkner som du tidligere gjorde etter en god natt søvn. Eneste som er forskjell er at du ikke plages med mareritt drømmer. De som ikke plages av PTSD vil drømme i den tilstanden uten å verken få mareritt eller huske hva de drømte i denne søvnfasen noe de med PTSD kan dempe eller fjerne ved å bruke litt cannabis for søvn og PTSD. Men i Norge gis jo bare lovlig cannabis til smertepasienter selv om mange får resept på cannabis av Norsk lege som de jan hente ut i Nederland og tolle det ved adkomst til Norge. Mange som henter medisinsk cannabis i Nederland utskrevet fra Norsk lege.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg