Mitt ansvar som pårørende er og beskytte meg selv

Jeg har tenkt litt igjennom min rolle som pårørende i dag og har komt frem til hva som faktisk er mitt ansvar i denne situasjonen!


1. sørge for og tilegne meg nok informasjon og kunnskap om denne rollen nok til og ikke ta problemene over på meg selv

 

2. lage regler for meg selv slik at jeg ikke blir den skadelidende. Grenser er kjærlighet også.

3. Være ærlig i møtet med den som har problemet, aldri sy puter under armene eller bagatelliser.

4. ikke til noe som helst tidspunkt eller situasjon muliggjøre videre for misbruket.

5. vise at man alltid er der så lenge en blir møtt på en rusfri måte og blir behandlet med respekt.

som dere ser handler alle disse punktene om og beskytte seg selv i pårørenderollen og slik skal det faktisk være. Jeg vet hvordan det er og ha pårørende rundt meg, jeg vet hvor lite jeg brydde meg om hva jeg påførte mine pårørende. Det viktige er at pårørende redder seg selv, tar vare på seg selv og tar avstand ifra den som er i aktiv rus.


TRO meg jeg vet hvor vanskelig det er, men siden jeg selv har vært både bruker og pårørende vet jeg så altfor godt hvor lett det er og bli medavhengig og faktisk gjøre rusen mulig for brukeren.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg