“Kan du ikke bare skjerpe deg da? ta deg sammen?” holdningene der ute skremmer meg.

“Kan du ikke bare skjerpe deg da? ta deg sammen?”

“Er det ikke bare å slutte da?”

Eller “Kan man ikke bare ta seg en øl så suget forsvinner? hvorfor presse seg for og være totalt avholden?”

Dette er holdninger og meninger jeg merker hver eneste dag og noe jeg legger ekstra merke til nå som rusfri. Det finnes faktisk mennesker der ute som tror på at en alkoholiker faktisk kan drikke kontrollert, det finnes faktisk mennesker der ute som tror det bare er og skjerpe seg og ta seg sammen, og mange tror faktisk ennå at en rusmisbruker velger det selv! 

Jeg kan si med 100% sikkerhet at om det hadde vært så enkelt og bare tatt seg sammen eller skjerpet seg så hadde jeg vel for pokker ikke brukt 18år på og komme meg utav dette mønsteret og jeg hadde vel valgt bort rusen for mange mange år siden om det var så enkelt at jeg kunne lære meg og ruse meg kontrollert, jeg er helt sikker på at jeg av alle her i verden hadde funnet en måte og drikke kontrollert om jeg bare visste hvordan! 

Den kommentaren som går mest innpå meg er mennesker som skriver at de ikke fatter hvorfor jeg kjemper så hardt, og hvorfor jeg ikke bare nyter litt alkohol på kvelden, ingen tar skade av det og om man nyter alkoholen blir det ikke rus. Hva er det jeg kjemper for? er synet virkelig så forvrengt der ute? finnes det ennå mennesker som ikke vet hva rusproblemer er for noe? skriker vi ikke høyt nok eller er det for lite kompetanse der ute?

Jeg kjenner at det er på høy tid at vi snakker om disse problemene og får dem frem i søkelyset, jeg ønsker meg ett samfunn der rusproblematikken står på lik linje som alle andre problematikker, og jeg ønsker at alle vet hva dette handler om. Jeg blir direkte provosert når jeg hører mennesker snakke om narkomane og alkoholikere og bare snakke om denne lille gruppen som sitter på gata i de store byene våres, det er ikke denne lille gruppen det handler om! det er alle disse tusenvis av menneskene som sitter med skjulte problemer og drikker på kveldstid og har normale liv ellers, disse du ikke kan oppdage fordi fasaden er så perfekt. 

Fordommene man blir møtt med når man våger og åpne munnen om slike typer problemer er merkbar! og når jeg ser mennesker si åpent at samfunnet våres har blitt så mye varmere og inkluderende så kjenner jeg at jeg må spy. Det er klart vi har komt en lang vei, men det er overhode ikke godt nok! jeg mener at flere må stå frem og våge og heve stemmen sin, jeg mener at vi trenger mer fokus på dette og kommentarer jeg kommer over viser at kunnskapen er relativt dårlig der ute. 

Jeg kommer ikke til å bli arbeidsledig før alle disse dårlige holdningene der ute er eliminerte, og jeg våger endelig og bruke stemmen min til noe fornuftig og ikke bare fylleprat. Våg og stikk deg frem og stå for det du mener! 

 

Her er gruppa dere ikke vil gå glipp av!

Om dere liker denne bloggen og har lyst og følge med videre så har jeg laget en gruppe til bloggen der jeg poster alle nye innlegg og små overaskelser! meld dere inn via linken her og vær med meg videre i denne rusfrie tilværelsen!  ❤️https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

6 kommentarer
    1. Det å endre folks holdninger er en kamp du taper. Jeg har selv skrevet mye om rus og det miljøet jeg levde i gjennom mange år. Konsekvenser. Avhengighet. Kriminalitet. Holdninger. Hvordan samfunnet behandler rusmisbrukere og rusbrukere. Hvordan man blir dyttet inn i en kriminell verden. Fordommer og stigmatisering. Uttalelser som at rusmisbrukere ønsker å være misbrukere «de vil jo det». De som peker fingre på de som vises som rusmisbrukere i samfunnet, men samtidig sitter hjemme og knasker pillere og drikker i det skjulte. Dobbeltmoralen. Listen er lang og uendelig. Det eneste målet er å kunne oppnå et selvbilde og en fortrolighet med deg selv til å kunne drite i hva andre mener, ikke skamme seg over hvem man er og hva en har gjort, men lære av erfaringer og gå videre 😜 klem

      1. Det er helt sant og bloggingen er mest for egen del og terapien det gir meg, i andre rekke er det og endre noen syn der ute. Om noe her kan hjelpe noen der ute har jeg oppnådd det jeg ønsket 🌹

      2. YOU GOT IT! Du har skjønt det og det beundrer jeg deg for. Takk for denne lille oppklaringen og informasjonen til vedkommende nyfrelste som tror at man kan endre folk sine holdninger bare man pusher på……

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg