Jeg var ett barn som fikk barn

De siste dagene har jeg tatt opp grunnene til at jeg ble som jeg ble, rusavhengig som mistet barna sine til barnevernet allerede da jeg var 20år. På mange måter følte jeg den gangen at jeg hadde ødelagt livet allerede da, lite visste jeg at jeg hadde ett langt liv og leve ennå. 

Jeg hadde levd livet som mor på heltid helt siden jeg oppdaget at jeg var gravid da jeg bare var 15år gammel, jeg visste faktisk ikke om noe annet.

Bruddet med barnefar førte til at jeg måtte flytte sammen med min mor i en ulevelig leilighet og presset og muligheten til og ha barnevakt førte til at jeg flyktet i rusen, det ble rett og slett for tett mellom oss. Mor-2 barn- bestemor og bestefar under samme tak. Det er overhode ingen unnskyldning men jeg føler at om det hadde vært annerledes den gangen så hadde jeg heller ikke mistet barna mine. 

Barnevernet hang over oss og kom på uanmeldte besøk, dem betalte barnehageplass og dermed måtte  barnehagen skrive rapporter hver eneste måned på barna mine, jeg følte meg rett og slett overvåket og jeg mener  at ingen foreldre klarer og være gode foreldre med dette presset over seg. Jeg tror at uansett hvilken mor jeg hadde vært den gangen så hadde dem bestemt seg for og ta dem bort ifra meg, det føltes slik.

Mine barn har aldri sett meg ruse meg eller i det hele tatt noensinne sett meg ta meg en øl, det er fordi pappa er alkoholiker og jeg har vært knallhard på at mine barn aldri skal oppleve rusen og jeg tror at bare om jeg hadde fått litt hjelp den gangen til og finne en egen leilighet og komme igang etter bruddet med barnefar så hadde vi klart oss veldig fint. Det gnager litt at samfunnet ikke brøt inn i situasjonen den gangen, jeg ble mor som 15åring og ante ingenting om denne tilværelsen, jeg var ett barn som fikk barn.

Da barna mine ble tvangsplasserte bort ble jeg for alvor narkoman og siden den gang har jeg ruset bort alle disse årene og sørget over tapet av to barn som jeg faktisk aldri får tilbake. Jeg er mor på avstand og jeg må se barna mine vokse opp uten meg, foruten noen små samvær innimellom og jeg vet ikke hva mine egne barn liker eller interesserer seg i for tiden. Jeg vet ikke og var der ikke da dem mistet sin første tann, når minstegutt lærte seg og gå skikkelig, første skoledag og kanskje ikke en gang i konfirmasjonen til gutten jeg bærte frem i 2007.

Samfunnet må gjøre noen endringer slik at min historie ikke trenger og repeteres, det må gjøres tiltak slik at unge mødre får den hjelpen dem trenger slik at dem kan være de beste foreldrene for disse barna som fortjener alt. Å tvangsplassere barn ifra foreldre skal ikke være ett mål eller ett godt tall i statistikkene, det skal være ett stort nederlag for barnevernet og måtte tvangsplassere barn og det burde være ett tegn på at dem faktisk ikke har gjort jobben sin i og støtte familiene isteden for og ødelegge dem. 

 

Tårene mine triller og hjertet blør, men dette måtte bare bli sagt. Vi blir aldri de samme igjen etter denne hendelsen. 

Her er gruppa dere ikke vil gå glipp av!

Om dere liker denne bloggen og har lyst og følge med videre så har jeg laget en gruppe til bloggen der jeg poster alle nye innlegg og små overaskelser! meld dere inn via linken her og vær med meg videre i denne rusfrie tilværelsen!  ❤️https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

9 kommentarer
    1. Det er mange holdninger og tanker som burde vært forandret. Ikke minst fokus på å bygge mennesker opp, nå er det mer fokus på å rive ned. Bra du jobber for å skape bedre forståelse <3.

    2. Kjære deg. Jeg har lest at du tar på deg ansvaret fullt og helt for ditt rusliv. Mine øyne leser noe helt annet. En 15 åring på ville veier er et resultat av foreldres svik, rett og slett. Et barn er ikke myndig, og er neppe rustet til å bo for seg selv med omsorg for barn. Med et konfliktfylt forhold til din familie så snublet du hardt i utgangspunktet. Det var ikke så underlig at barnevernet kom inn i bildet. Det skulle de etter min mening gjort mye før, og med fokus på deg? Kunne du fått et godt og stabilt liv om du hadde fått et fosterhjem? Har du våget å stilt deg selv det spørsmålet? Det kan være tøft å svare ærlig på det for deg selv. Fordi det er deg selv du skal være lojal og ærlig mot i de spørsmålene. Det vet jeg selv. Det tok alt for mange år av mitt liv.

      Det er trist å lese din historie. Du er tøff og sterk som tar et oppgjør med fortiden.

      1. Å hvordan ville barnevernet hjulpet henne trur du? Det å bli rykket ut av sitt hjem er ikke bra for barn,de burde heller prøvd å hjelpe familien fra start.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg