Jeg tar jula tilbake Del 1

Da har jeg og min kjære vært og handlet julegaver, og dem som kjenner meg vet at dette er en ny opplevelse for meg, og jeg har faktisk ikke handlet julegaver siden jeg mistet barna mine! På merkelige vis får jeg mange pakker på juleaften, men kjøper aldri gaver til andre en foreldrene mine og barna mine, så jeg har mange rundt meg som aldri har gitt meg opp, eller så er det at mamma setter meg opp på pakkene hun sender ut. Vi har fått masse for pengene, og vi som går på nav begge to må prioritere, så i år satser vi på omtanken vi legger i gavene foran pris 🙂 jeg har heller aldri forstått disse som kjøper grisedyre gaver til hverandre, det er tanken bak som gjelder og jeg selv blir mest glad for de gavene som jeg kjenner er gitt i kjærlighet! Her satser vi på koselige gaver som sier noe om betydningen menneskene rundt oss har for oss <3 hele kjøkkenet er nå fylt opp med gaver som venter på å bli pakket inn, og jeg med min rygg trenger tiden, for her går det kraftig seint!

Jeg merker at jula faktisk kan bli noe jeg gleder meg til, jeg kjenner det på stemningen i kroppen og med tanke på at denne høytiden har frembringt enorm angst i meg, så er jeg på gli og nærmer meg å kunne si at jeg faktisk gleder meg 🙂 etterhvert som forberedelsene kommer i havn og vi unngår og stresse med tingene, så har jeg litt sansen for dette. Det handler om medmenneskeligheten og kjærligheten for hverandre, og i min ånd på alle punkter! Jeg håper bare at jeg kan spre litt juleglede hos mennesker som liker julen like lite som meg 🙂 når jeg klarer å finne en smule glede i dette, så regner jeg med at det er mulig også for andre :).

Denne dagen her har vært behagelig og deilig, og jeg lader opp til rotfylling hos tannlegen og en legetime i morgen, og jeg kjenner på denne angsten for de begge. Jeg har vel brukt mesteparten av livet til å unngå disse for alt det har vært verdt, og resultatene er ødelagte tenner og en skrantende helse på grunn av livsstil.. man vinner ingenting på å unngå noen av dem, og forholdet mitt til både leger og tannleger har komt seg kraftig.. nå setter jeg meg i tannlegestolen lett som det er, og før måtte jeg ha med meg noen som fysisk tvang meg innpå kontoret der, ofte stakk jeg med heisen ned igjen, eller stoppet utenfor døren og bare snudde, så jeg har kommet langt også når det gjelder denne skrekken for leger generelt. Jeg har blitt voksen og innser at dem bare ønsker mitt beste, selvom jeg har en indre tanke om at tannleger faktisk digger jobben sin og torturen dem kan utsette pasientene for, jeg tror hele rusen deres ligger i akkurat dette, og en periode måtte jeg faktisk gå på legekontoret 1 time før tannlegetimene mine og få kraftige doser beroligende bare for å klare å møte opp. Å face frykten har alltid hjulpet meg over kneika, og jeg blir provosert over mennesker som er redd ufarlige ting og som ikke gjør noe med det, og forer angsten sin ved å unngå det dem er redd for. Jeg er knallhard med meg selv, men også med andre, det er tøff kjærlighet som funker. 

Jeg prøver å få orden på kaoset rundt oss, med gaver og prosjekter som skal ferdigstilles, jeg hater å ha masse uferdige ting rundt meg og prøver å få unnagjort alt fortest mulig. Vi har bestemt oss for at vi skal pynte til jul den 1.desember, så nå prøver jeg og rydde og vaske i krinker og kroker før den tid, jeg satser på at førjulstiden blir en ny og fin opplevelse for oss to her i heimen, og det føles så rart å sitte og si at jeg skal pynte til jul og pakke inn gaver til menneskene rundt oss. Psykisk tror jeg at jeg allerede har tatt ett oppgjør med denne perioden i året som alltid har vært en mørketid for meg på alle måter. Jeg har så lyst og være glad i jula, og som mor på avstand må jeg finne andre måter og feire ekte jul på. Det er så mange av disse tradisjonene som blir meningsløse uten barna i huset, men vi må bare finne våres egne måter og egne tradisjoner, for det er tross alt den første julen sammen vi feirer <3

 

Her er gruppa til bloggen på facebook! Meld dere inn og få med dere de nye innleggene og noen overraskelser og videoer ifra hverdagen min! https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg