Ingen har sluttet og ruse seg til nå fordi noen har sagt dem skulle

Ett smart menneske sa dette til meg helt i starten av min rusfrihet og det stemmer så godt med realiteten! jeg kjenner ikke ett eneste menneske som har sluttet og drikke eller ta stoff fordi noen har sagt at dem skulle det, det nytter ikke og tvangsinnlegge folk og tvinge dem til rusfrihet, vi har alle en rebell inni oss som helst ikke ønsker og gjøre som vi blir fortalt og ønsket om rusfrihet må komme ifra en selv om det skal nytte.

Jeg ser også mange pårørende som sliter seg fullstendig ut fordi dem er medavhengige og syr puter under armene på den avhengige, dem gir sitt ytterste for og hjelpe i god tro men blir skadelidende selv, jeg har selv kommet i en posisjon der jeg plutselig har blitt pårørende til min far og jeg kjenner hvordan mine råd til pårørende faktisk er utrolig vanskelig og gjøre i praksis. Jeg har talt høyt om at man må ta avstand for og beskytte seg selv og vise tøff kjærlighet, men når det gjelder våres nærmeste er det faktisk det vanskeligste vi kan gjøre. Det strider imot alle instinkter.

Vi snakket litt om denne tøffe kjærligheten i dag og jeg har blitt en hard nøtt og knekke med årene, jeg har opplevd så mange tunge ting og kommet meg igjennom så jeg har faktisk ikke den store empatien for mennesker som tar på seg offerrollen og syns synd på seg selv, jeg ber dem om og ta seg sammen, ta grep om livet og slutte og grave seg ned i selvmedlidenhet og innser at jeg aldri kunne jobbet som en ruskurator fordi dem må jobbe i disse situasjonene og ta hensyn. Jeg har blitt litt hard med årene men har en erfaring om at den tøffe kjærligheten er den som funker i lengden! 

Som pårørende har vi absolutt ingen makt og må nesten bare redde oss selv, ta hensyn til oss selv og beskytte oss så lenge folk er i aktiv rus. Som pårørende er det viktig og sette grenser for seg selv og ikke vike, den avhengige lukter usikkerheten og ser på det som en svakhet og det vil bli utnyttet. Vi rusavhengige er egoistiske og selvsentrerte, vi ser bare rusen og det vi må ha, i aktiv rus bryr vi oss ikke om noen andre enn oss selv og jeg tenker at de pårørende må være klar over det. 

Tøff kjærlighet er tingen og ingen i denne verden har sluttet og ruse seg fordi noen har fortalt dem må det. 

Er du enig eller liker dette innlegget så blir jeg veldig glad for alle delinger, det hjelper meg og nå ut 🙂

Har dere lyst og følge med videre?

Her er gruppa dere ikke vil gå glipp av!

Om dere liker denne bloggen og har lyst og følge med videre så har jeg laget en gruppe til bloggen på facebook!  meld dere inn via linken her og vær med meg videre i denne rusfrie tilværelsen!  ❤️ gleder meg til og se dere! https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

7 kommentarer
    1. Jeg fikk et ultimatum. Slutt å drikke, ellers går jeg fra deg. Det virket det, og har holdt i snart 1500 dager. Så tilfellene finnes, selv om det kanskje ikke er det mest vanlige.

    2. Jeg fikk et ultimatum å det funket for meg.Snubla nån gang på veien men kan faktisk hjelpe på.Vært rusfri i mange år 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg