Holde foredrag på videregående om livet med og uten rusen

Denne dagen blir viktig! denne dagen vil jeg få til og telle, på ekte. I dag skal jeg gjøre noe som er fullstendig utenfor min komfortsone, noe jeg aldri i mine villeste fantasier hadde trodd jeg ville våget og gjøre men noe jeg brenner så hardt for at jeg bare kaster meg i det.

I dag skal jeg på videregående og holde foredrag sammen med to andre ifra Rusettervernet Sogn og Fjordane! jeg har fått være med en gang på en ungdomskole så jeg har positive erfaringer når det kommer til akkurat dette. Jeg har egentlig gruet meg helt til i går da det bare gikk over i positive tanker og glede over at jeg får lov og være med på slike ting. Det er jo dette det hele handler om, og spre budskapet mitt og de dyrekjøpte erfaringene på en måte som kan forebygge og gjøre slik at andre slipper og gå i alle fellene.

Jeg kan overhode ikke hindre noen i å ruse seg, jeg kan ikke få noen på bedre tanker når dem allerede er forelsket i rusen men jeg kan gi råd til hva man faktisk kan gjøre når man innser at man har ett problem tidlig i forløpet. 

Det som slår meg er hvor mange som sier at dem har tatt tak i problemene før dem fikk konsekvenser for dem, det er mange der ute som har kuttet ut alkoholen, pillene eller narkotikaen FØR dem ble hektet, dem har grepet tak og nektet og falle for fristelsene i motsetning til alle andre jeg har møtt.

Det som også slår meg er at avhengigheten faktisk kommer over tid og at man har en lang periode der man kan oppdage at rusen faktisk fører til avhengighet, man har god tid til og stoppe det eller gjøre skadene mindre. 

I dag kommer jeg til og ta opp viktigheten av og passe på hverandre, ikke å kutte ut venner fordi dem har problemer, være ærlig med seg selv og alle andre rundt seg og være obs på varseltegnene. 

Det er heller ikke slik at en misbruker ikke kan gjøre ting bra her i livet, man kan være velfungerende selv om man har problemer, jeg selv fikk toppkarakterer på videregående på tross av at jeg rusa meg igjennom hele året, at man er rusavhengig betyr ikke at man ikke behersker tingene rundt seg og det kan være vanskelig og oppdage da vi blir flinke til og dekke over og skjule oss. Det vil jeg ta opp i dag!

Jeg håper at min historie kan lære noen noe, om hvordan det er og tråkke feil her i livet men og klare og komme seg tilbake til livet, jeg håper at min historie kan gi håp og vise at alt er mulig bare man ønsker det nok. 

Ha en nydelig torsdag alle sammen! så blogges vi igjennom dagen. Dette blir spennende!

Har dere lyst og følge med videre?

Her er gruppa dere ikke vil gå glipp av!

Om dere liker denne bloggen og har lyst og følge med videre så har jeg laget en gruppe til bloggen på facebook!  meld dere inn via linken her og vær med meg videre i denne rusfrie tilværelsen!  ❤️ gleder meg til og se dere! https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg