Fra gjeldsoffer til å være selvstendig og kredittverdig

Reklame | Ellos

Penger er alltid vanskelig å snakke om, og det er på mange måter mer privat enn de fleste andre ting. Det er en personlig del av deg, og når du ikke håndterer dette godt føles det som en har mislykket i en vesentlig del av det normale livet alle andre mestrer. På mange måter føles man seg ikke vellykka om man ikke er kredittverdig, og jeg tenker med gru på da jeg virkelig satt i klemma selv, jeg husker det så godt at jeg får hjertestopp når det dukker opp en inkassovarsel i postkassa og jeg kjenner denne postkasseangsten langt inni margen min, så jeg går utfra at jeg har lært på den harde måten!

Jeg har ikke vært kredittverdig siden jeg var 18år og jeg var nedlesset i ekkel inkasso langt over hodet, jeg såg absolutt ingen løsning og det bare steg og steg. Jeg gikk da på sosialen og hadde overhode ingen mulighet til å en gang tenke på å begynne å betale ned og det gikk ikke en eneste dag uten at postkassen var full i inkasso til meg. Jeg orket ikke en gang og åpne regningene og samlet dem heller i poser og gjemte det bort. Angsten over pengene jeg skyldet var helt overveldende og jeg fikk vondt i magen bare jeg tenkte på det, og fikk ikke sove om nettene fordi jeg visste jeg ikke ble kvitt dette. Det er en situasjon jeg ikke unner noen!

Tingene begynte å løse seg da jeg startet og fullførte videregående, og begynte å prøve meg i arbeidslivet! Jeg startet først på Rema 1000, for så og få jobb på Kiwi! Jeg fikk en kontrakt igjennom nav som varte i 2år, der jeg fikk samme lønn som dem andre, og jeg følte at jeg ville få disse to årene til å vise igjen, og jeg ønsket ikke å bare rote bort disse pengene slik at dem ikke viste igjen etterpå, for jeg var ikke sikret jobb etter 2år. Jeg begynte først med den ekle gjelden, som angikk barna mine, og de tingene jeg hadde rota meg oppi i rusen, for dette gnagde mer enn de andre. Jeg såg plutselig at jeg kunne kaste inkasso etter inkasso og følte mestring! Jeg brukte minst mulig penger på meg selv og livet, og brukte alt jeg hadde på gjeld og å kjøpe huset vi nå eiger, og på denne tiden klarte jeg faktisk å bli både gjeldsfri OG kjøpe huset sammen med mammaen min! Den gleden den dagen da jeg plutselig var KREDITTVERDIG var helt enestående! Man klarer ikke sette seg inni dette uten å ha opplevd det selv, og når man har druknet i gjeld og ikke sett utvei, og nå står der og er ferdig gir en slik mestringsfølelse og stolthet jeg ikke klarer å beskrive med ord en gang. Jeg klarte å betale 350 000kr tilbake i gjeld OG kjøpe huset her… jeg var sikret både økonomisk OG hadde en plass å bo resten av mitt liv. Det er to viktige ting for ett menneske, og to store prestasjoner for ett menneske som aldri har klart det! Jeg tenker at slike ting er veldig viktige for oss som har ett problem med rusen, fordi veldig mange står med gjeld opp etter øra, og da frister ikke dette normale livet noe særlig, og man må dele ting opp i delmål for å finne motivasjonen til å klare å fullføre noe slikt. At økonomien fungerer er vesentlig for å klare å leve ett normalt liv, det er viktig for å føle seg selvstendig! Jeg selv får heeeelt panikk om jeg ikke har full kontroll over regninger og at jeg vet jeg klarer å betale ting, det er en del av å ha kontroll på sitt eget liv.

Min drøm er egentlig å kunne hjelpe folk i slike situasjoner som jeg selv har vært i, fordi jeg endelig har klart det 🙂 jeg vet hva som skal til på en måte, og jeg vet også hvordan det føles! Jeg ønsker å bruke mine erfaringer til å hjelpe andre, det er slik jeg føler jeg får min motivasjon for å klare denne reisen resten av livet mitt, og jeg trenger påfyll hele tiden! Det er dette som er min giv her i livet, og jeg føler jeg skylder samfunnet og kunne gi tilbake. Dette er min drøm

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg