Fordommer, vi alle har dem

Vi alle mennesker har dem og noen litt mer en andre. Jeg tror at fordommer kommer av uvitenskap og at jo mindre kunnskap du har om noe jo mer engstelig blir man, alle vet at engstelse for noe skaper en avstand eller det som blir kalt hat. Jeg skal ærlig innrømme at jeg lenge var redd for mørkhudede og dette er noe man overhode ikke skal si høyt eller offentlig.

Jeg reagerte annerledes om en mørkhudet gikk på gata en kveld en jeg ville reagert om en hvit person hadde gått der, jeg gikk inni meg selv og konfronterte det jeg følte fordi jeg visste at det var feil, jeg har aldri hatt noen dårlige opplevelser med utledninger så hvorfor skulle jeg være en av disse som hadde slike fordommer imot en stor folkegruppe jeg ikke visste noe som helst om? 

Heldigvis klarte jeg og endre denne stygge holdningen og fordommene jeg innerst inne hadde men ikke ønsket der, og nå ser jeg ikke forskjellen på mennesker for det er i bunn og grunn det vi er.

Vi mennesker er så påvirket av media og det som skjer på nyhetene, vi ser store skremmende overskrifter og sluker alt rått og råte, vi glemmer at dem bare drar frem de mest brutale tingene for og faktisk få oss til og følge med og vi glemmer menneskene bak der. 

Fordommer oppstår fordi vi vet for lite, og jeg hadde håpt på at mer kunnskap og mer bevisstgjøring av fordommer og holdninger ville ført til ett bedre og inkluderende samfunn. Vi alle kan nekte for og ha dem, men dem ligger latent i oss og jeg har vært en av disse som har tatt grep om mine, hva om alle kunne gjøre det? 

Her jeg bor er det i hovedsak mennesker som liker og drikke litt ekstra og litt lenger en andre, det er veldig lite narkomani her og jeg som blandingsmisbruker er en av veldig få som står frem som dette. Jeg merker fordommene jeg selv en gang har hatt og veldig mange andre har mot dette, for når det kommer til og drikke så er dette allment godkjent men når det kommer til andre stoffer så stopper denne forståelsen og tilgivelsen. I store byer er dette en del av dagliglivet og man ser dem på gata hver eneste dag, hadde en person satt seg på gata her og vist offentlig at dem brukte stoff hadde dem blitt utskvist med en gang. Det finnes andre holdninger i bygdenorge enn i de store byene og jeg tror dette kommer av lite kunnskap rundt temaet. 

Vi alle har vell møtt noen og har hørt noe om denne personen på forhånd, vi har skapt oss ett førsteinntrykk allerede også viser det seg at personen du møter er stikk motsatt av det du forestilte deg? man blir tatt litt på sengen og innser hvor fordomsfull man egentlig er og jeg har tatt meg selv mange ganger i å svelge ordene mine og tankene mine om andre. Det ligger latent i oss, så hvorfor ikke gjøre noe med dem? hvorfor ikke finne kunnskapen som faktisk kan endre synet våres på andre mennesker?

Jeg kjenner jeg brenner i sjelen for medmenneskeligheten og forståelsen vi viser hverandre, jeg ønsker bare mer og mer av dette og jeg merker også at pandemien vi er inni nå skaper enda mer avstand og uvitenskap om tøffe tema. 

Legg igjen ett spor etter deg og si din mening, det funker! 😉

Her er gruppa dere ikke vil gå glipp av!

Om dere liker denne bloggen og har lyst og følge med videre så har jeg laget en gruppe til bloggen der jeg poster alle nye innlegg og små overaskelser! meld dere inn via linken her og vær med meg videre i denne rusfrie tilværelsen!  ❤️https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

2 kommentarer
    1. DETTE ER OG BLIR DET BESTE INNLEGGET EG SER DU HAR SKRIVE NOKON GONG PÅ BLOGGEN DIN !!! Her viser du innsikt og overaska meg stort.
      EG, JEANETT ENDAL kan stå fram saman med deg eg som tidlegare rusavhengig frå bygda utan fordommar mot nokon verken p.g. a rase eller valg ein har tatt i livet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg