Folk blir tatt ifra lappen helt uten grunn! Jeg er rasende

Reklame | Ellos.no

Planen min var å legge meg inn med min kjære, og det ble bestemt i begynnelsen av året at dette var det beste for oss, jeg hadde mye traumer som måtte behandles og jeg ønsket diagnose så jeg hadde noe å forholde meg til, og det ville være enklest for meg å være i klinikk når dette skulle gjøres, jeg såg på innleggelsen som en timeout der vi kunne jobbe med oss selv men også forholdet siden det var en parplass og vi så faktisk frem til noen måneder i Bergen på Kalfaret. Jeg hadde tilogmed skrevet liste over ting vi måtte pakke, om vi ikke fikk lang tid på oss og dem kunne ringe oss når som helst og alt var planlagt for hvordan vi skulle reagere når telefonen kom. Planen min var å fortsette med sertifikatet der og ta med meg bilen jeg akkurat hadde kjøpt, så overasskelsen var stor da sjefen over alle sjefer innen dette ringte meg og fortalte meg om at dem tar ifra menneskene lappen og du får ikke muligheten til å ta sertifikatet om du legger deg inn! Dette skjer automatisk og uannsett hvilken klinikk i Norge du legger deg inn, og det gjelder samtlige! Du må også avgi rene prøver i hele 3år for å få igjen denne retten. Jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert. Jeg tenker at når disse menneskene aldri har blitt tatt for å kjøre i påvirket tilstand så er det da INGEN grunn til å ta ifra dem sertifikatet vell? Aner dere hvor mye motivasjon som ligger i denne lappen? Jeg selv bruker faktisk bilen når jeg er stresset for å roe ned og få rustanker på avstand, og jeg aner ikke hva jeg skulle gjort uten. 

Jeg takket nei til plassen på flekken, og ønsket ikke å gi ifra meg retten til førerkortet bare for å dra inn for å fikse ting jeg kan gjøre like godt her hjemme, men det er meg. Det er mange mange mennesker som trenger behandling og trenger innleggelse, og som sikkert takker nei til dette tilbudet akkurat fordi dem mister lappen sin! Finn feilen! 

Jeg kjenner hvor provosert akkurat dette gjør meg, hvorfor skal folk straffes for å ta imot hjelp? Når dem aldri har blitt tatt for å føre noen motorvogn i ruset tilstand?? Fordi om vi er rusmisbrukere, vil det ikke si at vi bryter loven og ikke klarer å håndtere ett førerkort på samme måte som friske mennesker, vi alle er ikke brytere av loven, og dette er det dummeste jeg noengang har hørt. Det fører til at mennesker som virkelig trenger hjelpen unngår den og mange mange sitter og sliter aleine med problemer som krever profesjonell hjelp. Jeg klarer meg uten innleggelse, og jeg nekter å gi slipp på sertifikatet som jeg har jobbet så sinnsykt for, bare for å få komme innpå Norges klinikker. Ikke ta ifra ett menneske som har lite ifra før en så stor motivasjon som en bil og lappen er, behandl oss som mennesker på lik linje som alle andre, selvom vi er rusbrukere så vil det ikke si at vi er dumme i hodet og setter oss bak rattet heller. Skam dere og forandr denne loven som tar alle under samme kam! Faen altså

Jeg forstår at i noen situasjoner ikke er forsvarlig å la noen ha førerkortet og at det i enkeltsaker er grunn til å ta denne ifra noen, men når mennesker aldri har blitt tatt for noe ulovligheter, må dem nå få lov å legge seg inn og ta tak i  problemene sine uten at dere kuer dem ved å ta ifra dem noe av det viktigste dem har. 

 

Klær fra Ellos som jeg anbefaler varmt videre til leserene mine <3 billig og fine klær!

La Redoute//Studio//Persona by Marina Rinaldi//Saint Tropez

 

1 kommentar
    1. Heisann.

      Dette er ganske frustrerande for mange, og det er ganske urimeleg at ein skal miste retten til førarrett, fordi ein ikkje lenger oppfyller kravene i helseattesten (der ein må svare ja eller nei på om ein har rusproblem) Same greia om du innrømmer psykiske problem. MEN… det verste er at legar og mynde praktiserar dette ulikt! Kjenner fleire som har køyrt både til og frå behandling med eigen bil og sertifikat! Det er altså då humøret til fastlegen du innrømmer alt for, som bestemmer om du beheld lappen eller ikkje (satt på spissen). Og for dei som ikkje har gjort noko ulovleg, og omsider spør etter hjelp, blir då straffa med å miste førarretten. Deprimerande og trist….
      På ei anna side, for alle dei som HAR lappen OG eit rusproblem, og som kvar bidige sundag set himmel og jord i bevegelse for at NO trenge dei hjelp ellers går alt til hel…, har denne praksisen synt seg viktig og besparande for samfunnet. For når dei må oppgje førarretten for å få hjelp, er det plutselig ikkje så akutt lenger. Tilfeldig? Neppe… Mens andre som er komen heeeeilt på stupet, er klar på at hanstaten kan ta både lappen, bilen og huset berre dei får hjelp. DÅ er man gjerne klar tenke no eg 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg