Er jeg mindre verdt fordi jeg har vært rusmisbruker?

Reklame | Ellos.no

Det er en tanke om har slått meg når det kommer til å søke hjelp, og at dem faktisk tar ifra deg retten til å føre en bil bare fordi du faktisk velger å søke deg innpå en klinikk her i Norge. Er det slik at alle rusbrukere ikke har hemninger og er farlige mennesker som kjører i rusa tilstand? Har vi ikke de samme evnene i hodet våres til å forstå at man ikke setter seg i en bil og kjører, bare fordi vi har havnet utpå og funnet freden i rusen? Er vi mindre troverdige med en gang vi innrømmer at vi sliter med rusbruken våres? Eller er vi faktisk mindre verdt som mennesker fordi vi er svakere? Er det slik at jeg er ett svakt menneske som feilbedømmer situasjoner i trafikken fordi jeg har druknet mine sorger som andre har påført meg med alkoholen? For jeg er en av dem som aldri har vært innom tanken på å ta sertifikatet! Jeg har ikke stolt på meg selv nok til å faktisk ha en bil her eller langt ifra å kjøre. Og nå når jeg nesten er i mål med lappen, har jeg sagt at om jeg sprekker og går tilbake til alkoholen igjen, leverer jeg frivillig inn sertifikatet mitt og selger bilen min. Jeg er ett voksent menneske, som bare har gjort noen feil i livet, jeg har gått i alle feller som går an å gå i, men jeg fortjener da en tjangse? 

Jeg blir opprørt og forbanna når jeg hører om mennesker som har mistet førerretten KUN fordi dem har vært innlagt, dem har ikke kjørt i rusa tilstand eller gjort noe feil, dem har bare innrømmet at dem trenger behandling for å kutte rusen ut av livene sine, og da blir dem straffet med å ta ifra dem lappen som gir dem friheten og en vei utav ensomheten. På bygda trenger man lappen, ellers går man på veggene og veien tilbake til rusen blir jævlig kort og gå. Dette er den dummeste loven jeg noengang har vært bort i, og resultatet blir bare at folk venter lengst mulig med å skaffe seg nødvendig hjelp. Jeg trodde det var helt opp til ferdigheter i trafikken, og om man holdt seg til loven det var snakk om når vi får utdelt ett sertifikat, ikke om man har hatt ett rusproblem eller ikke. Da tenker jeg at det heller hadde vært bedre å hatt flere kontroller ute på veiene, for jeg har kjørt bil siden Februar og har ikke sett en ENESTE kontroll ennå! Ikke straff folk som har gått den lange veien det er å gå for å søke hjelp, når noen søker hjelp har dem som regel gått en evig runde med seg selv, det er ikke noe spontant over det når du først står der og virkelig ønsker hjelpen! Da må man bli møtt med forståelse, kjærlighet og åpne armer, ikke noen som tar ifra deg det eneste lille som gir en mening i livet. Mange er helt avhengige av bil og sertifikat, både igjennom jobb og annet. Skam dere.

Klær fra Ellos som jeg anbefaler varmt videre til leserene mine! <3

Persona by Marina Rinaldi//Jumperfabriken//Cream//Odd Molly//Cream//Studio

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg