Brutal vold, 4 voldtekter, antastet som barn, født inni rusen – Hvorfor ikke bli rusavhengig selv?

God morgen kjære lesere! 

I dag sitter jeg og prøver og finne materiale til ett foredrag jeg skal holde på to ulike steder iløpet av de neste to månedene, det er vanskelig og plukke ut det andre ønsker og høre om og jeg må ta ett dypdykk inni materien i historien min, det er vondt. 

Det som har preget meg mest og som preger meg ennå er den brutale volden, de 4 voldtektene jeg har opplevd både av mennesker jeg ikke visste hvem var, men også min beste venn og kjæresten min. Livet mitt startet med at jeg ble tatt på av en voksen mann da jeg var 5år gammel, og slike opplevelser er noe som går igjen og igjen og igjen.

Tilliten min til andre mennesker er veldig sårbar og den kan bli tatt tilbake iløpet av sekunder, den er skjør av en grunn.

Jeg vokste opp i rusen og på den lokale puben her i lille Måløy, jeg var med på festlighetene og har ikke ett eneste minne av min egen far som edru før jeg selv ble voksen og startet og eksperimentere med rusen. Mange lurer på hvorfor man starter og ruse seg men når jeg går igjennom historien min med en oppvekst i rusen, grov mobbing igjennom hele skolegangen og angsten jeg fikk etter og ha blitt antastet som barn så ville det vært rart for meg om jeg ikke ble rusavhengig. Jeg hadde virkelig alle odds imot meg.

 

Tingene jeg har opplevd igjennom livet er ting andre ville blitt fullstendig knust av men jeg har satt opp en maske, blitt hard og har ikke lenger tatt innover meg hva som har skjedd med meg. Jeg husker at jeg ble slått i ansiktet med all kraft og svarte tilbake med og smile, det var min forsvarsmekanisme, det eneste jeg hadde som jeg visste ville fungere. Mennesker i miljøet gråter aldri, det er ett svakhetstegn.

Det er så mange ting som har gjort meg til den jeg er i dag, det er så mange ting som har formet meg og ting som fortsatt gir meg traumer som sikkert vil prege meg resten av livet. Men jeg lurer på hva jeg burde plukke frem og ha med i ett foredrag?  hva er det egentlig andre har lyst og vite?

Som dere skjønner så har jeg en enorm ryggsekk på ryggen fullt i minner og opplevelser som de fleste andre slipper og oppleve, heldigvis. Rollene mine er så mange som både pårørende til en rusavhengig, selv rusavhengig, mor til to barn i fosterhjem, forlovede, datter, en del av rusettervernet, lederen for en etterverngruppe, blogger, medmenneske, venn. Rollene er plutselig så mange etter at jeg valgte og kutte rusen.

Uansett hvordan dette foredraget blir skal jeg gjøre mitt beste som alltid, jeg skal prøve og ta mennesker med inn i materien og kansje forstå hvorfor det kan gå så galt, for etter at jeg selv tok ett dypdykk så innser jeg at jeg aldri ruset meg for og være stygg med noen, jeg ruset meg ikke for oppmerksomhet eller fordi jeg ønsket det, jeg ruset meg for og slippe smertene som bare ble større og større. 

Kom gjerne med tips om hva dere hadde ønsket og fått høre mer om, om dere satt i salen :)!

 

 

Vi har laget Facebook-gruppe til denne bloggen 😁 meld dere inn og følg oss videre ❤️ Vi lover det ikke blir ett kjedelig sekund! 😁 her er lenken https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

14 kommentarer
    1. Fy fader for en historie du har å fortelle! Og så utrolig sterkt gjort av deg at du deler alt, rått og brutalt. Det er i hvertfall det som får meg til å tenke. Dette fikser du nok. Skriv fra hjertet, så blir nok foredraget et som setter spor hos de som hører på ❤️🥰

    2. Du er så utrulig flink Monica🌸Håper så inderlig at du får reise rundt på alle skuler rundt om å fortelle din historie🙏💕Er nok desverre mange som har det vanskelig rundt oss,men det viktigeste av alt er at du åpner opp og forteller om det.Ja hvor var hjelpen da ???Håper og trur det er bedre idag.Opfordre alle om å be om hjelp/noken å snakke med ,eller som du og starte blogg.Eg heier på deg Monica🥰Har følgt deg siden 200 dager rusfri,og les kvar dag om din dag.Du er ei kjempedame som fortel om livet ditt på denne måten🥰Ha ein strålande dag Monica🌸

    3. For en historie du har å fortelle, gjør vondt å lese. Du er super som klarer å komme deg videre i livet.

    4. Respekt ❤! Respekt for den du er og for det du står for ❤!
      I tillegg til alt det andre du så åpent og modig sikkert vil ha med i foredragene, kunne det vært interresant og viktig å høre om hvordan du mener vi uten ruserfaring ( selv er jeg mor, bestemor og oldemor ) best kan være til støtte og hjelp for de som livet ikke har fart pent med .
      Lykke til med foredragene og arbeidet du gjør! Det kommer til å gå FINT 👍😊 !

    5. Slike foredrag er det viktigeste du gjør. Jeg har selv gjort lignende, selv om jeg ikke har vært rusavhengige. Historien min har jeg vært ute med både på foredrag til ansatte som har med oss som har vært utsatt for overgrep. Er det skoler du skal holde foredrag for, så må en velge ord med omhu. Ikke pakke inn historien med silkepapir, men få den ut slik at ungdommen skjønner at man kan få hjelp, før ting ender i helvete.
      Er det nav folk og andre innen slikt arbeid, så bruker du harde brutale ord, slik at du ser de skjønner. Fåå oppmerksomheten deres totalt, så de skjønner hvordan de kan hjelpe og ikke drite på draget ang hjelp.
      Stå på❤️❤️Dette fikser du❤️❤️Stolt av det du gjør❤️

    6. Du har litt av en historie… Du har vært utrolig sterk som har kommet dit du er idag. Det er fantastisk hva alle disse små barna som lever i vanskelige hjem med vold og annet , klarer. Du måtte putte på deg den harde masken. Tenk at du har en del av deg som skjønte at det var det eneste du kunne gjøre for å overleve…Jeg synes det er så vakkert hva psyken vår gjør for å prøve å hjelpe oss til å overleve….. Det er også uenderlig trist med alle de som ikke klarer seg…Jeg tenker at du vet dypt inne i deg hvordan du ønsker å skape disse foredragene. Følg det. Da tror jeg at du gjør deg selv og andre en tjeneste.. Masse lykke til <3 <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg