Autoimmun trombocytopeni

Annonsert innlegg

Komplisert ord, komplisert sykdom og kompliserte bivirkninger…
Da jeg knakk ryggen fant dem ut at blodplatene mine som skal ligge på 150-400 låg på 16! Det vil si at om jeg får en liten blødning i hodet eller magen, så kan det ende med død. Om jeg kutter meg en plass så vil ikke blodet slutte å blø, og immunforsvaret mitt er lik 0.
Jeg måtte ta iallefall 50 ulike prøver inkludert 2 beinmargsprøver for å finne utav hva som var galt med blodet mitt men jeg må ærlig innrømme at akkurat der og da bekymret ikke blodet mitt meg noe særlig på grunn av smertene i ryggen, men etter at smertene begynte å gå bort så har blodet tatt over litt for bekymringene for helsen min fremover.
Det er mange som får denne sykdommen og den kan være forbigående. Legene trodde først at dette var livsstilen min sin feil, men etterhvert ser dem at dette er genene som styrer.
Først begynte jeg på en steoridekur som varte i 4 dager, med MASSE bivirkninger. Men platene mine har bare steget til 45, så legene er ikke fornøgde med resultatet av denne harde kuren, så når jeg var i Førde forrige gang måtte jeg igang med en sterkere steoridekur som skal vare over 4mnd, og jeg må trappes ned i lang periode etterpå. Så det er tydelig at dette er en kraftig kur, men jeg håper at blodet mitt får seg ett skikkelig sjokk og begynner å oppføre seg normalt som dem skal!
Bivirkningene av disse kurene er ubehagelige, mildt sagt. Nattesvette er nok det værste for meg, og hyperaktivitet! Før jeg startet på denne siste kuren hadde jeg null energi og var svimmel konstant, men etter bare en dag på denne kuren fant jeg ingen ro i sjelen min.. sprang rundt her som en tulling og jeg satt meg kjapt nedi sofaen her uten å tenke på ryggen en gang (noe som ble en smertefull affære), så steoridekuren gjør at en føler seg uovervinnelig, så det passer ikke akkurat at jeg har knekt ryggen og må være mest mulig i ro. Dårlig kombi! legen sa jeg kom til å ese ut i ansiktet også og bli rundere, så håper jeg ikke får vannhode på hele kuren.. har nok med det jeg har.
Jeg håper iallefall at denne kuren her virker som den skal og at jeg kan bli frisk igjen, for det har vært virkelig ubehagelig å se hva lave blodplater kan gjøre med deg, og du plutselig kan besvime og falle uten å ha tjangse til å ta deg for. Jeg har skremt folk rundt meg her i huset ett par ganger, så det har ikke vært noe morro.
Denne sykdommen kan være forbigående, eller den kan være kronisk så jeg håper på sistnevnte. Jeg skal iallefall gjøre alt for å bli frisk igjen og følger legens råd til punkt å prikke 🙂 endringer i kosthold, masse vitaminer og rutiner i hverdagen tror jeg har mye å si, for jeg har alltid slitt med maten med en gang jeg får det dårlig psykisk, det er som kroppen ikke føler sult eller metthetsfølelse når jeg har det dårligere enn ellers i psyken, og matlysten er helt på bånn. Nå får jeg lyst på mat, og jeg nyter alle smakene, så krysser fingre og tær for at dette har virkning og at jeg kan komme til hektene igjen så jeg slipper å skremme livet av dem rundt meg når jeg deiser i gulvet og kakker hodet. Haha.
Sist gang jeg var til legen nå så har platene mine sunket til 64 igjen, på tross av den harde steoridekuren jeg går på, så hemotelogene skal kontaktes, og legene skal vurdere hva dem skal gjøre med meg. Det er tydelig at platene ikke har noe lyst å reagere som dem skal, så håper dem finner en løsning.
Nå har jeg vannhode… altså hele kroppen er oppblåst med vann og jeg har offisielt DOBBELTHAKE! Jeg har vært sykelig tynn hele livet så det er en stor forandring men jeg trøster meg med at det går over!
Stor helgehilsen fra vannhodet monica!

Annonse fra gymgrossisten siden jeg må ut i trening nå etterhvert så alt fra steoridene ikke forblir fett etter musklene går bort. På tide å få kroppen tilbake så jeg føler meg sunn og frisk også der! Anbefaler deres produkter! Og denne har jeg selv! C4 som gir bedre trening. 😉


0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg