Åpenheten og ærligheten har reddet meg

Jeg har bygd meg ett fengsel med tykke murer rundt meg

Jeg har forvillet meg i løgner og bedrag

Med stor avstand mellom meg og verden rundt har jeg følt meg aleine

Skammen og skylden har tynget meg ned

Åpenheten og ærligheten har reddet livet mitt.

Ofte spør mennesker meg om hvordan jeg våger og være så ærlig når jeg forteller om fortiden min og alt som har skjedd. Det er vanskelig og sette seg inni situasjonen min og jeg har ofte problemer med å forstå det selv. 

Åpen ærlig og rusfri var tre ord som ikke betød noe før, før jeg satte meg skikkelig inni dem. For og forbli rusfri må du fordype deg i alle disse tre ordene, uten disse overlever du ikke. Åpenhet behøver ikke å være som min åpenhet, du behøver ikke å brette ut sjelen din på åpen blogg så hele Norge kan lese, men du må være åpen mot dem du har rundt deg og ønsker i livet ditt. Du må være fullstendig ærlig, mest av alt til deg selv og jeg kan love dere at dette har vært ett helvete for meg. Jeg har svevd igjennom livet på en løgn, som har gitt meg en helt vanvittig angst for mennesker. Jeg har vært livredd for å slippe andre inn slik at dem skulle se hvor mislykka jeg følte meg. Jeg har aldri før i hele mitt liv vært fullstendig ærlig, jeg har bare bedratt og sveket mange på min vei. Først når jeg var fullstendig ærlig kunne jeg gjøre endringer. 

Å være rusfri har fått en ny betydning for meg, det handler ikke bare om å kutte rusen men også endre seg psykisk. Man sier at om man romantiserer rusen i eget hode, er man i en psykisk sprekk. Det handler om å kunne leve som rusfri, dag ut og dag inn og faktisk kjenne på en god livskvalitet og lyst. Når hodet og kroppen ikke samarbeider ender det med dårlige holdninger som går utover alle andre som faktisk prøver. Vi skal ikke tro vi er verdensmestere, men vi skal være jævlig stolt over den jobben vi legger ned. 

Jeg sitter ikke på noen fasit eller en løsning på andres problemer, men jeg har mye egenerfaring om hva som har fungert for meg. Det er derfor jeg liker rusettervernet fordi dem aldri prakker på deg løsninger og svarene på alt, den forteller åpent om ting som har nyttet dem i prosessen mot å bli rusfri også er man fri til å plukke ut selv. Hvem har vel sluttet å ruse seg fordi noen har sagt dem skulle det? INGEN… 

Man må lage sitt eget løp og i sitt eget tempo. Roma ble ikke bygd på en dag, og slik er rusfriheten også. Dette er en livslang reise og man lærer etterhvert som man går stien, først når du er villig til og legge inn det arbeidet det krever klarer man seg langt. 

Så mange ganger har jeg vært totalt utslitt i kjeven etter å ha bitt meg fast bokstavelig talt. Min kropp reagerer på denne måten, og det er helt naturlig. Min første reaksjon når jeg har følt på negative tanker har vært og ruse meg, hver eneste gang jeg har følt på glede har suget etter rusen vært en naturlig reflex, og dette har jeg måttet erstattet med noe annet. 

Jeg har kommet langt, men har fortsatt en lang vei og gå. Den blir mindre ensom når man er åpen og ærlig, og jeg har bare møtt respekt og forståelse for første gang i mitt liv.

Her er gruppa dere ikke vil gå glipp av!

Om dere liker denne bloggen og har lyst og følge med videre så har jeg laget en gruppe til bloggen der jeg poster alle nye innlegg og små overaskelser! meld dere inn via linken her og vær med meg videre i denne rusfrie tilværelsen!  ❤️https://www.facebook.com/groups/1082825002055751/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg